סודות האמנות הישראלית נחשפים: מסע אל תוך גלריה שבתאי החדשה
אוסף יחיד מסוגו נפתח לציבור: מבט על יצירות אמנות ישראלית שחלקן מוצגות לראשונה, לצד עבודות של דור האמנים הבא
יצירות האמן ערן זליקוביץ' בגלריה שבתאי צילום: רונית סבירסקי
מעטים הם המקומות שבהם אפשר לחוות את לב ליבה של אמנות ישראלית אותנטית. כעת, בכיכר המדינה בתל אביב, נפתחה גלריה שבתאי – חלל חדש שאינו רק גלריה, אלא שער לאחד האוספים הפרטיים המרתקים והשמורים ביותר בארץ. בתוך חלל מעוצב בקפידה נחשף לראשונה לציבור אוסף אילן ורבקה שבתאי, אוצר אמנות מרשים שהחל להיבנות כבר בשנות ה-70 והוא מוערך במיליוני דולרים.
אילן שבתאי בגלריה החדשה צילום: רונית סבירסקי
יצירת האמן אלקנה לוי צילום מתוך התערוכה: רונית סבירסקי
אילן שבתאי: אינטואיציה של אספן ומנטור
אילן שבתאי אינו רק אספן, הוא דמות מפתח נסתרת בתולדות האמנות הישראלית. בעוד שבשוק האמנות רבים נוטים לרכוש יצירות מתוך מגמות אופנתיות או שיקולים מסחריים, אילן פעל מתוך אינטואיציה עמוקה וחיבור ישיר לאמנים עצמם. בשנות ה-70, תקופה שבה האמנות המקומית עדיין חיפשה את דרכה, הוא היה חלוץ שזיהה כישרונות, יצר קשרים אישיים עם אמנים כמו אורי ריזמן, ישראל הרשברג ודניאל אלנקווה, והפך למנטור ומלווה עבורם. קשר זה איפשר לו להבין את תהליכי היצירה לעומק ולרכוש יצירות משמעותיות ופורמטיביות, שחלקן נחשבות כיום לאבני דרך בקריירה של האמנים.
יצירת האמנית גיל הלר "השחיינית" צילום מתוך התערוכה: רונית סבירסקי
הסיפור האישי של אילן מוסיף נדבך של עומק לאוסף. כילד, חלם להיות צייר ופסל, אך חלומותיו נגדעו כשכל יצירותיו הושמדו על אביו שחזר בתשובה. רק בגיל 26, כשהחליט לחזור לתשוקתו, הוא בחר בדרך חדשה – במקום ליצור, הוא החל לאסוף יצירות שהרגיש אליהן חיבור. החלום שנגדע הפך למסע חיים של איסוף וקידום אמנות. הוא לא רק רכש יצירות, אלא השקיע ביצירה עצמה: הוא נתן השראה והנחייה לאמנים. כך למשל, לישראל הרשברג, אמן פיגורטיבי ריאליסטי, הביא אילן לשון פרה כדי שיצייר אותה. יצירה זו הפכה לאחת החשובות של הרשברג ומוצגת באופן קבוע במוזיאון ישראל, ומהווה עדות לקשר המיוחד בין האספן לאמן.
פינת ישיבה בעיצוב אירופאי בחלל הגלריה צילום: רונית סבירסקי
יצירת האמנית נירוואנה דבאח צילום: רונית סבירסקי
"בחירת האספן": פסיפס של דורות וסגנונות
תערוכת הפתיחה של הגלריה, "בחירת האספן", משקפת באופן מושלם את חזונו של אילן שבתאי. התערוכה מציגה דיאלוג בין יצירות מפתח מהאוסף ההיסטורי לבין עבודות של אמנים עכשוויים, רובם צעירים ובפוטנציאל פריצה, המיוצגים על ידי הגלריה. הפסיפס הזה, שאינו נשען על חלוקות תקופתיות או סגנוניות, מזכיר בעיצובו "סלון צרפתי" – מערך עשיר ורב-שכבתי של ציור ופיסול ריאליסטי, פיגורטיבי ומופשט, הנטמעים זה בזה ויוצרים מרחב חי של בחירות.
"המפתן": יצירת האמן קובי שחר צילום מתוך התערוכה: רונית סבירסקי
יצירת האמנית ענבל מארי כהן צילום מתוך התערוכה: רונית סבירסקי
האוסף משמש כ"ארכיון פתוח" שמטרתו לחשוף ידע חדש על האמנות הישראלית ולמקם אותה בתוך ההווה. זהו לא רק מבט אל העבר, אלא הצטלבות של עומק היסטורי עם שיח עכשווי. בולטות בו עבודות כמו "הבית על הגבעה" של אורי ריזמן, יצירת מופת שמוערכת בלמעלה ממיליון דולר. יצירה זו מסמלת את מהות האוסף: העדפה של יצירות מהותיות ופורמטיביות, שהן יצירות מפתח בקריירה של האמנים, ולא רק יצירות שנרכשו מתוך טרנד חולף.
דמויות במרוקו של האמן אמנון מאור צילום מתוך התערוכה: רונית סבירסקי
"אישה בשביל" של האמן אמנון מאור צילום מתוך התערוכה: רונית סבירסקי
חידוש משפחתי: הדור הבא של אספני האמנות
בפתיחת הגלריה, שהיא פרי שיתוף פעולה של שלושה דורות ממשפחת שבתאי, יש מסר של המשכיות. אלון שבתאי, בנו של אילן, שעשה לעצמו שם בעולם המסעדנות והמלונאות, ספג בבית את האהבה לאמנות. הוא ובנו, עומר, ממשיכים את דרכו של אילן באיתור וקידום אמנים צעירים. שיתוף פעולה זה, יחד עם אור רוזנבלום, מנהל הגלריה שגדל בבית עם מסורת של אספנות, מבטיח כי הגלריה תמשיך להיות עוגן של חדשנות וערכיות.
"בהפסקה" של האמן אסף רודריגז צילום מתוך התערוכה: רונית סבירסקי
יצירת האמן יצחק ג'ייקוב צילום מתוך התערוכה: רונית סבירסקי
האוסף יפעל באופן שוטף, ויתרחב לתערוכות מתחלפות, הרצאות, פרסים, השאלות ושיתופי פעולה חוצי תחומים. הוא מציע גם הזמנה לדור אספנות חדש, צעיר ורלוונטי, להתחבר לאמנות עכשווית שנעשית מתוך ערכים וחיבור אמיתי.
גלריה שבתאי היא הרבה יותר מחלל תצוגה. היא עדות חיה לתשוקה, לאינטואיציה ולמסע של משפחה אחת, שחושפת בפני הציבור את לבה הפועם של האמנות הישראלית.
שני לימונים בכוס של האמן זוהר טל ענבר צילום מתוך התערוכה: רונית סבירסקי
גלריה שבתאי ה' באייר 26, תל אביב, שעות פתיחה: א'-ה': 10:30-19:00 ו': 10:30-15:00 ש': 10:30-14:00