אמנות מודרנית ברמלה – מיצב פיסול צף והמקום בו שבילים נפגשים
לשוט בין היצירות במיצב צף בבריכת בית הקשתות ולטייל בשבילים ואגמי מים דמיוניים לצד חלונות ויטראז' במרכז לאמנות עכשווית ברמלה. שתי תערוכות קטנות ומיוחדות בעיר שמחברת היסטוריה, תרבות, אמנות ועתיקות
המקום בו שבילים נפגשים צילום: רונית סבירסקי
המרכז לאמנות עכשווית ברמלה מציג גישה חדשנית בתחום האמנות כבר מספר שנים. התערוכות החדשות שנפתחו בשני אתרים שונים בעיר מתייחסות לנושאים עכשוויים אקולוגיים תוך חיבור אל העבר במיקום וברעיונות הוויזואליים. תערוכה אחת נוצרה על ידי האמן האמריקני דניאל רוטברט והשנייה על ידי אלנה צ'רטי שטיין, אמנית רב תחומית שפועלת בין ישראל למילאנו. התערוכות הן קטנות וממוקדות וכדאי לשלב אותן עם טיול ברמלה או ארוחה במסעדה מקומית.
כדורי זכוכית ואלומניום צפים במים צילום: רונית סבירסקי
רמלה אנתרופוקן בבריכת הקשתות
האמנות של דניאל רוטברט מתמקדת כבר שנים רבות בהיבטים אקולוגיים ובמים. הוא נחשף למרכז לאמנות עכשווית ברמלה ולבריכת הקשתות במהלך שיטוט באינטרנט בתקופת הקורונה. חילופי מיילים ושיחות זום עם האוצרת ד"ר סמדר שפי הניבו רעיון ראשוני לתערוכה שנראתה בעיצומה של המגפה כפנטזיה על הנושא. שלוש שנים מאוחר יותר הרעיון הבשיל לתערוכה שמוצגת בבריכת בית הקשתות והמבקרים שטים בה תוך שהם מגלים את היצירות צפות או תלויות מן התקרה הקמורה.
שטים בין יצירות האמנות צילום: רונית סבירסקי
כדורי זכוכית ואלומיניום מרקדים במים על פי התנודות שיוצרים משוטי הסירות, שרשראות שנראות כמו תכשיט משתלשלות מתקרת המבנה העתיק, צורות שמדמות קרני אור או ענפים ולולאות שקולעות כדורים כמו מחרוזות. רוטברט העניק לתערוכה את השם רמלהאנתרופוקן שהוא העידן הגיאולוגי בו בני האדם חיים כיום. תקופה שבה האדם הוא הגורם המשפיע ביותר על עיצוב כדור הארץ. הנבואות השחורות על שינויי האקלים בעוד עשרות שנים הפכו למציאות שמתרחשת כאן ועכשיו וגובה מחיר יקר וכבד. רוטברט מחבר בעבודותיו ההיברידיות את החי והצומח. הוא מרמז על תקופות גיאולוגיות קדומות בהן הים כיסה אזורים נרחבים לעומת הפגיעה במגוון הביולוגי על ידי האדם. הפסלים שנעים במים מטשטשים את הגבול שבין החי לדומם.
שרשרת תלויה באוויר צילום: רונית סבירסקי
בריכת הקשתות הוקמה בתקופת השלטון המוסלמי בארץ ישראל במאה ה-11 לספירה ושרדה את רעידת האדמה הקשה שהתחוללה באזור. רוטברט מתייחס לבריכה כמקום שמשמר הדים של תקופות היסטוריות שונות ומחבר את העבר עם הווה והעתיד. הצורות והפסלים נעשו בהשראת זיכרונות היסטוריים ויחד עם זאת הם עדכניים ומודרניים. היצירות מעוגנות במים על ידי משקולות אבל הן קינטיות ונעות כל הזמן במיוחד כשמשוטי הסירות יוצרים גלים קטנים. הפסלים עשויים מחומרים עמידים במים, אינם משתנים גם אחרי שהות ממושכת ומתמזגים בהם.
הפסלים נעים עם תנועת משוטי הסירה צילום: רונית סבירסקי
כדורי הזכוכית הם מוטיב שחוזר ביצירות והם קשורים מצד אחד לתעשיית הזכוכית שהייתה נפוצה בתקופת השלטון המוסלמי ומצד שני בזיכרונותיו של רוטברט. הוא חי בחוף המערבי של ארצות הברית וראה את כדורי הזכוכית הירוקים, ששימשו מצופים ברשתות הדייגים ביפן, נסחפים אל החוף. הוא אסף אותם ושילב ביצירותיו. הכדורים התלויים בבריכת הקשתות נראים כמו תולעת ימית ארוכה אבל גם מתחברים לרעיונות של קבלה ורוחניות שעולה ומטפסת למעלה. חלק מהפסלים משתלשלים מהתקרה במקומות שבעבר ירדו ועלו דליים שסיפקו מים לעיר רמלה ולעדרי הצאן.
בריכת הקשתות והסירות צילום: רונית סבירסקי
רוטברט בוחן את מצב המים על פני כדור הארץ, גובה פני הים שהולך וגואה ומסכן מיליוני בני אדם. כמות מי השתייה שהולכת ופוחתת בקרב אוכלוסיות רבות שאין להם מי שתייה זמינים. המיצב שלו מעביר מסרים על הקשר בין מים וחיים בעבר, בהווה ובעתיד. מאחורי רוטברט עשייה רבת שנים ופרוייקטים שלו הוצגו באתרי מים במקומות שונים בעולם,ביניהם מיצב במעיינות מים מינרליים חמי בגרמניה ומיצב פיסול צף בנהר הדסון. הוא בוגר תואר ראשון באמנות בית הספר לעיצוב של רוד איילנד ותואר שני מטעם אוניברסיטת קולומביה. עבודותיו נמצאות באוספים ציבוריים ופרטיים, ביניהם אוסף המוזיאון לאמנות מודרנית, ניו יורק. הוא חי ועובד בניו יורק. התערוכה תימשך עד 15 בדצמבר 2023
המקום בו שבילים נפגשים במרכז לאמנות עכשווית
האמנית אלנה צ'רטי שטיין יצרה מיצב במרכז לאמנות עכשווית ברחוב הרצל ברמלה שמדמה מסלול הליכה בתוך בריכות מים, ציור קיר ענק שמשתקף במים וציורים על חלונות בהשראת ויטראז'ים אמנותיים. האמנית עוסקת בנושאים אקולוגיים והיחס שבין האדם לטבע דרך שלוש דמויות מיתולוגיות: אליהו הנביא ביהדות, אל ח'דר בדת המוסלמית וגיאורגיוס הקדוש בנצרות. היא יצרה עולם של טבע דמיוני סביב כל אחת מהדמויות האלה ובסופו של דבר השאירה אותן בחוץ. כך מתקבלות יצירות אמנות של טבע, פרחים ועצים כשהדמויות נעדרות מהן. חלונות הוויטראז' צבעוניים, עם דימויים של הרים, נחל, פרחים, פרפרים ועלים. בחלון אחד היא שילבה עלים אמיתיים שידהו ויצהיבו במהלך התערוכה במטרה להכניס לאמנות סטטית משהו חי. הרצפה מצופה ביריעה שחורה ובוהקת שיוצרת תעתוע של מים ובה משתקפים הציורים והוויטראז'ים.
ויטראז'ים של טבע נעדרי קדושים צילום: רונית סבירסקי
רצפה עם אפקט של מים והשתקפויות צילום: רונית סבירסקי
המבקרים הולכים על שבילי עץ שעוברים בין היריעות השחורות כדי להתבונן ביצירות שמוצגות בשני חללים. בחלל המרכזי הוצב קיר שלם שמורכב מציור אבסטרקט שמדמה כתמי עובש, בקטריות וירוקת שמתפשטת באופן טבעי כמו בבריכת הקשתות. 8 מטרים של יריעות קנבס שהונחו עליהם שכבות על גבי שכבות בחלקים שונים של היצירה. בוויטראז'ים נטולי הדמויות היא רומזת שהאדם הוא בורג קטן בטבע אבל מחולל ההרס הגדול ביותר על פני כדור הארץ. היא רוצה לגרום למתבונן לחשוב מה מקומו בעולם. תהליך הריפוי של המערכת האקולוגית יתרחש רק כשהאנושות תבין שהיא חלק מהעולם כמו הצמחים ובעלי החיים שמאכלסים את כדור הארץ. על קיר אחר בחלל היא תלתה משוט שלקחה מבריכת הקשתות ומתחתיו הציבה עציץ עם צמח מטפס שיכסה במהלך התערוכה את המשוט.
פרחים ודרקון צילום: רונית סבירסקי
בחלל השני החלונות פונים למסגד. האמנית עיטרה אותם בציורים של נהר ועיר מבוצרת, כרי דשא וגבעות רכות. צמד החלונות מתייחס לדמויות של גאורגיוס הקדוש ואל ח'דר כששניהם נעדרים מהתמונה. לעומת זאת מופיעים אלמנטים שקשורים במים, דרקון ודג. הדרקון הוא היריב של גאורגיוס הקדוש והדג שקשור לאל ח'דר מכונה שומר הים. אליהו הנביא ידוע שאחד הניסים הגדולים שחולל היה הורדת גשם בשנת בצורת קשה. בין שני הוויטראז'ים מונח על כן גבוה צדף קטן שבור ועליו ציור נוף מיניאטורי, שמושך את המבקר לבחון מקרוב את הסוד שמתחבא בתוכו. האור שמשתקף מבחוץ דרך החלונות משנה את הצבעים, הצללים והתאורה בתערוכה במשך שעות היום.
עלים טבעיים משולבים בוויטראז' צילום: רונית סבירסקי
צדף עם ציור נוף צילום: רונית סבירסקי
אלנה צ׳רטי שטיין היא אמנית רב תחומית שמחלקת את חייה בין ישראל למילאנו. היא בוגרת תואר ראשון בלימודי תרבות בלונדון, ותואר שני באמנות בבצלאל אותם סיימה בהצטיינות יתרה. הציגה תערוכות יחיד בגלריה ברוורמן, קונטמפוראו סאו פאולו, פרמיו פרנצ'סקו ונוספים. התערוכה תוצג עד 12 בינואר 2024