ספארי חיות רובוטיות במובי
במוזיאון בת ים (מובי) נפתחה תערוכת-מיצג של חיות רובוטיות בעלות הבעות אנושיות שמונעות בשלט רחוק ומרתקות ילדים ומבוגרים. התערוכה פתוחה במהלך כל חופשת הקיץ
הקוף הקיסרי עם עינים מ-1890 צילום: רונית סבירסקי
תערוכת "ספארי – הסוואנה הרובוטית הראשונה" היא יותר מיצג מתערוכה קלאסית. היא אמנם מיועדת לכל המשפחה והילדים מרותקים במהלך הסיור אבל יש בה מסרים ופילוסופיה שמדברת אל הקהל המבוגר. ההגדרה של תיאטרון, רובוטיקה ופנטזיה אינה מתקרבת למה שקורה בפועל ברחבי מובי, מוזיאון בת ים.
סיור מודרך בין המיצגים צילום: רונית סבירסקי
הבימאי והמעצב עמית דרורי הוא היזם והיוצר של הספארי המסתורי. הוא החל את דרכו בלימודי תיאטרון חזותי ובחר ליצור חיות רובוטיות כחלק מעבודתו על הבמה. חמש שנים הוקדשו לבניית הקופים הרובוטים. הוא חי ונושם את היצורים האלה כמו בני משפחה שמלווים אותו גם בהופעותיו בעולם. החיות שהוא תכנן הן למעשה השחקנים שמופעלים על ידי שלטים אלקטרונים בשילוב שחקנים בשר ודם, מוזיקה ותאורה מיוחדת. הוא הציג מופעי תיאטרון ב-15 מדינות בעולם והשתתף עם מופע הקופים בפסטיבל ישראל.
האנפה מנופפת בכנפיה צילום: רונית סבירסקי
תערוכת המיצג במובי היא הראשונה במהלך הקריירה הענפה של דרורי שאינה מוגדרת כמופע תיאטרון אלא סיור בעולם דמיוני של יצורים עשויים מנייר וחוטי חשמל אבל בעלי הבעות אנושיות שכובשות את הלב. הסיור הוא מודרך ועובר בין המיצגים השונים בשילוב מוזיקה תואמת לעידן הרובוטיקה ותאורה אפלולית. אחד מיוצרי התערוכה מלווה את הסיור כדמות כמעט בלתי נראית בבגדים שחורים ושלט גדול בידו. הוא מניע, מפעיל ויוצק חיים בחיות.
עמית דרורי שולט בשלט ובאלפא צילום: רונית סבירסקי
הטכנולוגיה שבה נבנו החיות מורכבת מאוד וכדי להמחיש את המורכבות מציגים בתערוכה מספר תיבות שבהן ניתן לראות את החלקים מהם בנויות החיות. לטכנולוגיה המורכבת מתווספים אלמנטים של עולם התיאטרון, מחזאות, בימוי, פרפורמנס, בובנאות ועבודת יד עדינה שמוגדרת כ"קראפט". כל חיה מייצגת דמות עם הבעות, שמחה, עצב, געגועים, סימפטיה ואמפטיה. התערוכה במוזיאון בת ים היא המפגש הראשון של כל החיות שדרורי יצר במהלך השנים יחד עם המעצבים נעם דובר ועופר לאופר. ישנם פילים, קופים, יעל, אנפה, חלזונות, פרפרים, זחל ענק, כלי נגינה ועשרות פנסים.
היעל, החיה הראשונה שעמית דרורי תכנן ובנה צילום: רונית סבירסקי
הסיור מתחיל בחלל שבו הוצבו קופסאות עץ גדולות ומתוכן נשמעים קולות של החיות היער השונות. המבקרים מקשיבים ומנסים לנחש מי משמיע את הקולות. השקט ששורר בחלל והאוויר הקריר מצליחים ליצור אשליה של שהיה ביער. מישהו מזה ניקור של נקר, קריאה של קוף וקרקורי צפרדע וצרצור מונוטוני של צרצרים. משם עולים לקומה השנייה ומתיישבים סביב מייצג של חוות העוקבים. אווה, האנפה הלבנה פורשת כנפיים, קופים לנגורים מתבוננים במנהיגה שלהם ומחקים את תנועותיה. הזנבות של כל החבורה מורכבים מכ-4 אלפים חלקים שונים. הלנגורים הם זן אנדמי שחי בצפון וייטנאם. כיום נותרו 78 מהם בכל העולם ועמית דרורי פגש שבעה מהם.
הקופים הלנגורים מצפון וייטנאם צילום: רונית סבירסקי
במיצג אחר תיבות נגינה שמורכבות מ-52 צלילים שונים שמזכירים קסילופון. המנגינה מבוססת על מוזיקת מקדשים אינדונזית שנקראת "גמלאן". ממשיכים אל חוות החלזונות שיוצרים אינטראקציה אנושית עם הצופים. הם בנויים בצורה שמזכירה שואב אבק רובוטי אבל לא עוסקים בניקיון אלא מתקדמים אל עבר האנשים וקדים קידה לשלום או מתרחקים כשהם מרגישים מאויימים. זחל ענק מתפתל תוך השמעת רעשים מוזרים של אתר בנייה.
הזחל הביוני צילום: רונית סבירסקי
ממשיכים אל ממלכת הקופים הקיסריים שמככבים במופעים של דרורי בארץ ובעולם. הם נראים כל כך אנושיים שמתחשק ללטף או לחבק אותם אבל זה כמובן בלתי אפשרי. כל עיני הקופים נוצרו בעבודת יד בשנת 1890 בגרמניה והן מלאות הבעה.
מהם עוברים אל ג'ורג' הבודד שנראה ומתנהג כמו צב מתוק. דמותו נוצרה בהשראת צב אמיתי שחי באיי גלפאגוס ומת בגיל 100. הוא היה האחרון מסוגו בעולם וכשמת בשנת 2012 נכחד תת המין כולו.
ג'ורג' הצב הבודד מהגלפאגוס צילום: רונית סבירסקי
אחד הקיסרים צילום: רונית סבירסקי
קיסר עם הבעה של אי.טי צילום: רונית סבירסקי
אחד השיאים בתערוכה היא התבוננות בפניו ותנועותיו של קוף האלפא הענק. עיניו מדברות ותנועותיו עדינות עד שאפשר לחשוב שזה הדבר האמיתי. בסיום פוגשים את אמא פילה ולצדה פילפילון, פרפר עש גדול ואת היעל שהייתה החיה הראשונה שעמית דרורי תכנן ובנה.
קוף האלפא הקשוח צילום: רונית סבירסקי
דרורי עוסק בהנפשה של האובייקטים כדי להפיח בהם חיים. בדרך כלל אלה חיות אבל הוא עושה את זה גם עם חפצים או רהיטים ובמקרה של התערוכה בבת ים אלה תיבות נגינה. הוא משלב במיצגים וידאו ארט ומוזיקה שכל אלה דורשים עבודת צוות מדויקת. פרויקטים שלו יכולים להימשך שנים עד שהם קורמים נייר וגידים. התערוכה מתקיימת בתאורה אפלולית שמוארת בנורות כחולות. הנורות הן חלק ממעגלים חשמלים שמפעילים את המכשירים השונים ואת החיות.
הפילה שמנופפת באוזניה צילום: רונית סבירסקי
היצירה של דרורי נעה בין שני עולמות של עבר ועתיד ומשאירה את ההווה לדמיון של המבקר. הקופים הם היצורים האבולוציוניים שמהם התפתח האדם והרובוטים הם העתיד שאליו צועדת האנושות. הוא מיפה את העתיד עבורנו ובמקום להתייחס לרובוטים כאל יצורים מהונדסים שיכולים יום אחד להשתלט על היקום הוא הופך אותם לאנושיים. החיות מייצגות תכונות אנושיות ורגישות למה שמתרחש סביבן. תערוכה מיוחדת עם הרבה מאוד מסרים פילוסופיים.
במסגרת התערוכה מתקיימות סדנאות יצירה לילדים בהשראת החיות הרובוטיות.