מוזיאון חיפה לאמנות - הקשר בין אמנות לבריאות

דופק, קצב נשימה, גוף, נשמה ואהבה מושגים שמככבים בשלוש תערוכות חדשות שנפתחו במוזיאון חיפה לאמנות. התערוכה מוצגת מ-9 בפברואר עד 25 ביוני 2023

 

דמות קמורה של לואיז בורז'ואה      צילום: רונית סבירסקי

 

הנושא המרכזי באשכול התערוכות החדש במוזיאון חיפה לאמנות בוחן את הגוף האנושי על כל מרכיביו. הרעיון המקורי שצמח בעקבותיו הוא שיתוף פעולה עם רופאים ורופאות מהמרכז הרפואי בני ציון הסמוך למוזיאון ומציין ב-2023 מאה שנים להיווסדו. הצוותים הרפואיים הוזמנו לתת חוות דעת רפואית על יצירות האמנות ועל מצב הגוף כפי שבא לידי ביטוי בתערוכה. האמנים והאמניות בתערוכה מציגים את נקודת מבטם על הגוף החיצוני והפנימי, הבשר החשוף, מה מתרחש מתחת לעור, כוח החיים, הנפש, החשיבה, הרגש והאהבה. שני פרויקטים חדשים בתערוכה הופקו על ידי "החממה לאמנות מקום" שממוקמת בבניין הצמוד למוזיאון ונותנת במה לאמנים מאזור חיפה וקהילות בעיר.

 

עבודות של עלמה שניאור שנוצרו מהבל פה אנושי      צילום: רונית סבירסקי

 

מדדים חיוניים - דופק וקצב נשימה באמנות מודרנית

תערוכה קבוצתית שמתפרשת על כל הקומה העליונה של המוזיאון מציגה עבודות של 14 יוצרים ויוצרות מהארץ ומהעולם. כל אחד מהיוצרים והיוצרות בחר אלמנט פיזי שתורגם דרך עיניהם ליצירה. פעולת שאיפה ונשיפה מוצגת כבר במדרגות המטפסות אל הקומה העליונה בדמות ריאות ענקיות שמתנפחות ומתרוקנות. ענבל הופמן יוצרת מחומרי צריכה חסרי הילה כמו ספוגיות, מגשי קלקר ושקיות תה. את היצירה מתנפח אנכי היא יצרה משקיות אשפה שהוצמדו לקיר בסרט הדבקה. לשקית היא חיברה מפוח שמזרים ומוציא אוויר. היא לא מנסה ליפות את היצירה, השקית נראית כמו שקית פשוטה וכבלי החשמל חשופים.

 

 שקית נילון ומפוח של ענבל הופמן     צילום: רונית סבירסקי

 

האמן גדעון גכטמן תיעד את ההליכים הרפואים שעבר בליבו ובתערוכה הוא מציג צילום ריאות שמחובר לאוזניות המשמיעות את צלילי קצב הלב עם המסתם שהושתל בו. האמן דור זליכה לוי מחבר בין כלי נגינה למפוח עור עתיק שהוצב בחדר חשוך. המפוח מתמלא ומתרוקן לצלילי שאיפה דרך כלי נגינה והנשיפה שנשמעת כאילו נפלטת מהקירות.

 

 סופי דופון נושמת וחורטת     צילום: רונית סבירסקי

 

אמנית המיצג הדנית סופי דופון חורטת על לוחות מתכת קווים שמשקפים את תחושות הגוף משעת זריחה עד השקיעה. היא הגיעה למוזיאון חיפה יומיים לפני פתיחת התערוכה בשעת חשיכה והמתינה לזריחה. לפניה מונח לוח נחושת בוהק ועליו היא חורטת קו אחרי קו בהתאם לנשימות שלה עד שעת שקיעה שבה היצירה מגיעה לכלל שלמות ומוצגת על קיר המוזיאון. היא יצרה עבודות כאלה במקומות שונים בעולם וחלק מעבודותיה מוצגות בתערוכה. פסל שלה בשם שתיים שנראה כמו שתי קסדות זכוכית מחוברות מוצג לצד עבודותיה. המבקרים יכולים להכניס את ראשם לתוך כדור הזכוכית וללא מילים לעמוד בשקט ולהקשיב לצלילי הנשימה של האדם שעומד בצד השני.

 

מיצב של סופי דופון לשמוע ולהרגיש את נשימות האחר      צילום: רונית סבירסקי

 

האמנית דקלה מוסקוביץ יצרה מיצג וידאו שמתעד אותה יוצרת כלי חמר על אובניים וכשהוא קורס היא מנסה לנפח אותו מחדש כשהיא עושה לו מעין הנשמה מלאכותית בעזרת נשיפות פיה. האמנית עלמה שניאור השתמשה בלוחות פרספקס ישנים שעליהם צילומים שלה כדי לבדוק כיצד נראית נשימה של בני אדם. היא בקשה מחברים ובני משפחה לנשוף הבל פה על הלוחות ותיעדה את התוצאה בסורק ביתי. התוצאות הפתיעו אפילו אותה כשכל יצירה קבלה צורה וצבעים חדשים.

 

דקלה מוסקוביץ מנשימה כלי שקרס     צילום: רונית סבירסקי

 

האמנית רחינה חוסה גלינדו מגואטמלה יצרה שתי עבודות וידאו ארט שמתריסות מול העריצות הפוליטית והאלימות נגד נשים. בעבודה אחת היא צועדת אל ארמון הלאום בגואטמלה סיטי כשהיא עוצרת מדי פעם טובלת את רגליה בקערה מלאה דם וממשיכה לצעוד כשהיא מותירה את הצעדים המדממים על עקבותיה. בעבודה השנייה היא רצה לפני טנק שנהגו קיבל הוראה לא להאט את מהירות הנהיגה לכל אורך הסרט וכך המרחק בינה ובין הטנק הולך ומצטמצם ונשימתה הופכה לכבדה יותר ויותר.

 

 רחינה חוזה גלינדו בורחת מהטנק        צילום מתוך הווידאו ארט: רונית סבירסקי

 

עבודתה של האמנית הבינלאומית לואיז בורז'ואה דמות קמורה מוצגת בכניסה לאולם הגדול. גוף ענק יצוק מברונזה חסר ראש וידיים בתנוחה קמורה מונח על מיטה. תנוחה הגוף מתייחסת לתופעה שנחקרה על ידי פסיכולוגים בסוף המאה ה-19 תחילת ה-20 שנקראה היסטריה ובאותן שנים שייכו אותה לנשים. פרויד קשר בין המיניות הלא מסופקת לתופעת ההיסטריה. שרון אזגי יצרה מיצב וידאו לאחר שהקימה סמוך לגבול מצרים מבנה ארעי וטמנה סביבו חומרי נפץ שאותם היא מפוצצת בזה אחר זה וממוטטת את הקיר. היא חיברה את עצמה למכשיר אק"ג וצלילי דפיקות הלב המואצות שלה מלווה את הקיר שהולך וקורס.

 

קצב דפיקות הלב בפיצוץ מטענים       צילום מתוך התערוכה: רונית סבירסקי

 

עבודת האמנית מרים כבסה מכסה את קירותיו של חדר שלם. היא יוצרת בעזרת צבעי שמן ואבקת זהב ציור מדיטטיבי שמשקף את פעולת הנשימה שלה. מהתקרה עד הרצפה רצועות רצועות ומקטעים שנוצרים מתנודת מברשת הצבע כתוצאה מהנשימה. יצירה שנמשכה מספר שבועות מדי יום ביומו.

 

ציור קיר שנוצר מנשימות האמנית    צילום: רונית סבירסקי

 

חן כהן : מכשירים ומחוות

תערוכת היחיד של האמנית חן כהן קבלה את השם מכשירים ומחוות. במהלך שנת 2022 היא תיעדה את תהליכי הטיפולים הרפואיים שעברה במרפאות החוץ ומרכז הרפואי בני ציון בחיפה. האמנית מציגה תמונה שונה מהמקובל כשמתייחסים לבתי חולים ולמוסדות רפואיים. היא בחרה להדגיש את הצד שבו הטיפול מסייע לה ומטיב עמה. הצוות הרפואי מלא חמלה ורוך והחפצים שאותם בחרה לתעד אינם מכשירי רפואה מאיימים אלה דווקא אלה שמתקשרים באווירה ביתית כמו קולב מעילים או קופסה של מכונת כתיבה ישנה שנראית בצילום כמו סרקופג עתיק. היא בחרה להגיע לטיפולים לבושה בשמלה שחורה בסגנון שמאנית מרפאת. בחלק מן התמונות היא עצמה האובייקט ובעבודות האחרות היא מתעדת שתי נשים חבוקות האחת סובלת מעודף משקל והשנייה אנורקסית והחיבוק המשותף יוצר איזון וירטואלי. אחד הצילומים הבולטים בתערוכה הוא צילום קבוצתי של חברים אמנים שבקשה מהם ליצור מעגל תומך שהיא במרכזו וכשסיימה את העבודה הוציאה את עצמה מהצילום. החברים נותרו בתנוחה התומכת כלפיה בידיים המושטות בנטיית הגוף המחבקת ובאמצע חלל ריק.

 

 האמנית חן כהן חסרה במרכז התמונה והתייצבה לצדה      צילום: רונית סבירסקי

 

נגה יודקוביק-עציוני : נקודת איזון

נקודת איזון הוא שמה של תערוכת היחיד של אמנית נגה יודקוביק-עציוני. היא יצרה סדרת פסלים שמרמזים על גוף האדם כחפץ שברירי על סף קריסה. היא יצרה עמודים שחלקים קטנים תוך הרכבה ופירוק חומרים שונים שנראים כמו רעשני עץ אבל למעשה עשויים מקרטון ביצוע, שעם וגומי. הפסלים נראים כאילו נערמו באקראי אבל הם נוצרו על פי תכנון מקדים מדוקדק בשילוב של פיסול ואדריכלות. עבודותיה של יודקוביק-עציוני היו עד לאחרונה מיצבים שכובים גדולים ובתערוכה הזו משתקף השינוי שבו היא בוחרת להעמיד את הפסלים בגובה. על הקירות היא עיצבה עבודות פיסולות שמטפסות מעלה בצורת חישוקים לבנים שנשזרים אלה באלה.

 

 פסלים דמויי בני אדם של נגה יודקוביק-עציוני      צילום: רונית סבירסקי

 

החממה לאמנות מקום

מוזיאון חיפה לאמנות בחר להוסיף לאשכול התערוכות החדשה שני פרויקטים שנעשו במסגרת החממה לאמנות מקום. מיזם שהוקם בשנת 2020 על ידי מוזיאוני חיפה במטרה לעודד יצירה בקרב אמנים ויוצרים מקומיים וקידום אמנות בקהילה. אמנים ויוצרים בחיפה וסביבותיה נבחרו על ידי ועדה מקצועית להשתתף בחממה בליווי אוצרים והכשרה רעיונית ומעשית. הפרויקטים הנבחרים מוצגים בחממה, במוזיאון העיר חיפה ובמוזיאון חיפה לאמנות שבו מוצגת התערוכה "שחר סיון ורועי כהן: ארוחת זרים". השניים חקרו את הקשר בין אוכל ואכילה לזהות אישית וליצירת קבוצה. הם חלקו חוויות עם שישה אנשים זרים, הפיקו ספר מתכונים משעשע, הדפסי עץ שמתארים את סיפור המתכון בשחור-לבן והציבו שולחן ארוך עטוף במפה לבן ועליו הניחו אוכל מפוחם. ערמות של עוגות קינמון, שניצלים, קיגל וזיתים שעדיין מריחים מהם את ריח השריפה.

 

 שולחן ערוך עם אוכל מפוחם      צילום: רונית סבירסקי

 

הפרויקט השני של החממה הוא "תמר נסים: האומר לא" שיצרה וידאו ארט על מפגש  עם א.נשים בבית הלוחם בחיפה. היא עבדה איתם על המחזה "האומר לא" של ברכטולט ברכט שבמרכזו נכונות להקרבה עצמית והציפה שאלות נוקבות בנושא ויחסי יחיד ומדינה. האוצר של תערוכות החממה הוא עוז זלוף.

מוזיאון חיפה לאמנות פתוח בימים ראשון, שלישי, רביעי, שבת 16:00-10:00, חמישי, 18:00-10:00, שישי 14:00-10:00