קסם הנקודות של קוסאמה – התערוכה שתשבור שיאים

 

בכל מקום בעולם שבו מוצגות תערוכות של האמנית היפנית יאיוי קוסאמה הכרטיסים אוזלים תוך ימים ספורים. התערוכה המקיפה של קוסאמה, אשר דורגה כאחת מעשר התערוכות החשובות והגדולות בעולם לשנת 2021, מוצגת במוזיאון תל אביב עם שני מיצגים חדשים עד 14 במאי 2022

 

 

יאיוי קוסאמה, שחגגה השנה 92, לא יכלה לצפות שנקודת השיא בקרירה שלה תהיה בעידן האינסטגרם. מיצגי הנקודות האינסופיות שלה הפכו לאתרי צילום אינסטגרמים לוהטים והיא בכלל לא התכוונה לכך. קוסאמה מוגדרת כאחת האמניות החשובות בעולם והמגזין טיים בחר בה בשנת 2016 בין 100 האנשים המשפיעים בעולם.   

 

התערוכה במוזיאון תל אביב לאמנות מוצגת במקביל לתערוכות ענק של האמנית בגנים הבוטניים בניו יורק, בגרופיוס באו בברלין ובטייט מודרן בלונדון. היא האמנית המתויגת ביותר ברשתות החברתיות ומאות אלפי אנשים ברחבי העולם מצלמים את עצמם בחללים המיוחדים שלה ומשתפים את התמונות ברשתות החברתיות תחת האשטגים YayoiKusama# או InfiniteKusama#. היא ידועה בשיתופי פעולה מסחריים שהיא יוצרת עם מותגי יוקרה, בהם עם לואי ויטון ב-2012, שהגדיל דרמטית את המודעות ליצירתה והנרטיב האישי שלה.

  

עבודותיה מוצגות במוזיאונים מובילים, בגלריות ובמרחבים ציבוריים ברחבי העולם, וזוכות לחשיפה וסיקור נרחב. רטרוספקטיבה של עבודותיה נדדה בשנים 2011 ו-2012 בין מוסדות מובילים בעולם, בהם מוזיאון וויטני בניו-יורק, טייט מודרן בלונדון, מרכז ז’ורז’ פומפידו בפריז ומוזיאון ריינה סופיה במדריד. בנוסף, הציגה תערוכות יחיד גדולות במדינות רבות  בהן מקסיקו, ברזיל, דרום קוריאה, טייוואן וצ’ילה. בשבע השנים האחרונות עמדו בתור למעלה מחמישה מיליון מבקרים במוזיאונים שונים בעולם על מנת לחזות ביצירתה ולתעד אותה בצילום.

  

יאיוֹי קוּסאמה, נולדה ביפן ב-1929 והתפרסמה בעיקר בזכות הווריאציות שלה על מוטיב הדלעת ו”חדרי האינסוף” המעניקים לצופה חוויה רב־חושית סוחפת ומהפנטת. יצירתה מקיפה מגוון רחב ויוצא דופן של תחומים, בהם ציור, קולאז’, פיסול, וידאו, מיצג, מיצב, אופנה, ספרות ומוזיקה. היא גדלה בעיר מצוּמוֺטוֺ בשנות הארבעים של המאה העשרים כבת למשפחה שהתפרנסה ממשתלה שהייתה בבעלותה. ב־1948, כשמלאו לה 19, עברה לקיוטו כדי ללמוד את סגנון הציור המסורתי ניהוֺנֽגָא בבית הספר העירוני לאמנות. בהמשך התמחתה בסגנון יוֺגַא – ציור יפני בסגנון מערבי, המקושר למודרניזציה המואצת ביפן באותה עת. בסוף שנות החמישים עברה לארצות־הברית, ובשנות השישים החלה לזכות בהכרה גוברת בעולם. עבודותיה הוצגו במקביל בגלריות בניו־יורק, באמסטרדם, בהאג, באסן, במילאנו, ברוטרדם ובוונציה.

 

 

הרטרוספקטיבה במוזיאון תל אביב לאמנות, מאגדת עבודות שיצרה קוסאמה במהלך כשמונים שנה. היא סוקרת בהרחבה את פועלה האמנותי עד כה ומתחקה אחר עבודתה ביפן, בארצות הברית ובאירופה, החל בציוריה ובפסליה המוקדמים וכלה ב”חדרי אינסוף” האופפים את הצופה מכל עבר, מהממים ומציפים את החושים. אינסוף והעֲלָמה עצמית הם נושאים מרכזיים ביצירתה. דגמים אובססיביים של נקודות ורשתות מכסים משטחים בתבנית חזרתית אינסופית, ומראות מייצרות חללים מסחררים המשכפלים את מבטי הצופים.

 

תערוכה זו היא מהחשובות והגדולות שהוצגו אי פעם במוזיאון תל אביב לאמנות. היא כוללת כמאתיים יצירות, בהן ארבעה “חדרי אינסוף” ועבודות שמעולם לא הוצגו בעבר. התערוכה מתפרשת על שטח של כ־3,000 מ”ר, בשישה חללים וגלריות, בשני בנייני המוזיאון. התערוכה המאורגנת באופן כרונולוגי, נפתחת בבניין הראשי של מוזיאון תל אביב עם עבודות מוקדמות שיצרה קוסאמה בעיר הולדתה ביפן בין השנים 1934 ו־1957. בהמשך מוצגות העבודות פורצות הדרך רשתות אינסוף (1958), שיצרה בניו־יורק; אובייקטים תלת ממדיים מהסדרה הצטברות; ושני “חדרי אינסוף” הראשונים שלה: שדה הפאלוסים (1965) ואהבה לעד (1966/94). הפרק ההיסטורי נמשך בסקירת התערוכות שהציגה קוסאמה באירופה בשנות השישים, המיצגים והסרטים שלה, וכן השיבה שלה לציור בשנות השבעים והשמונים ופיתוח מוטיב הדלעת – כולל “חדר אינסוף” מ־2015, רוחות הדלעות ירדו אל הרקיע.

 

 

עם חציית הגשר המחבר בין מבני מוזיאון תל אביב, מגיע המבקר לעבודתה העכשווית של קוסאמה, ובה שני מיצבים חדשים, שיצרה במיוחד עבור התערוכה הנוכחית: חדר אינסוף חדש, אורו האינסופי לנצח של היקום מאיר את החיפוש אחר האמת, ומיצב תלוי מקום חדש, זר של אהבה שראיתי ביקום. בנוסף, גלריה שלמה, המוקדשת לסדרת ציורים מתמשכת שקוסאמה יוצרת מאז 2009 (שבעה מהם צוירו בשנה האחרונה), מספקת הצצה לשלב הנוכחי ביצירתה.

 

 

התערוכה מוצגת בבניין הראשי ע”ש קרן משפחת פולסון – באולם רבקה ויוסף מאירהוף, באולם מרכוס ב’ מיזנה ובאגף ע״ש מרק ריץ׳ וגבריאלה ריץ׳ (תחתון). בבניין ע״ש שמואל והרטה עמיר – בגלריה רב־תכליתית ע״ש לילי ויואל משה אלשטיין, במבואת ברוס ורות רפפורט, ובאולם ע”ש משה ושלה ספרא; ובגן הפסלים ע”ש לולה אבנר לזכר דולפי אבנר.

 

הכניסה לתערוכה בתוספת תשלום למחיר הכניסה למוזיאון. 

שעות פתיחה: שני 18:00-12:00, שלישי 21:00-10:00, רביעי 18:00-10:00, חמישי 21:00-10:00, שישי 14:00-10:00, שבת 18:00-10:00