משחק הכיסאות ו-400 פסלי ציפורים במוזיאון תל אביב לאמנות

 

בין התערוכות החדשות שמוצגות במוזיאון תל אביב לאמנות בולטות שתי תערוכות שמושכות אליהן מבקרים ללא הבדלי גיל, מבוגרים וילדים משתעשעים עם כיסאות אינטראקטיביים ומרותקים מציפורים שנראות כאילו יתעופפו בעוד רגע מהחלון

 

 נשרים ושקנאים של שירה זלוור     צילום: רונית סבירסקי

 

המיצב של האמן הבינלאומי אורס פישר: PLAY מוצג לראשונה בחלל מוזיאלי. אין מדובר ביצירת אמנות קלאסית אלא בבינה מלאכותית שהטכנולוגיה המתקדמת שלה מתחברת עם מיצגים אינטראקטיביים שכבר זכו למקום של כבוד במוזאונים ברחבי העולם. אורס פישר (Urs Fischer) הוא אמן צעיר שנולד ב-1973 בציריך שוויץ אבל חי ויוצר בלוס אנג'לס וניו יורק. תחומי האמנות שלו הם פיסול, ציור, צילום ומיצבי ענק, כשכל עבודה מתקשרת בגודלה לחלל שבו היא מוצגת. העבודות שלו במוזיאון תל אביב ניצבות בשלושה חללים שונים סמוכים זה לזה אבל יחד עם זאת נפרדים לחלוטין. בכניסה לאולם התצוגה המרכזי מוצגים פרויקטים בודדים, במעבר הסמוך לאולם מוצג פסל שעווה ובאולם המרכזי מככבים 9 כיסאות משרדיים בצבעים שונים מונעים על ידי בינה מלאכותית.

 

 פרנצ'סקו בונאמי על המקרר     צילום: רונית סבירסקי

 

פסל השעווה שימס עד סוף התערוכה

פישר אוהב לעבוד עם פסלי שעווה מונומנטליים וכבר עשה זאת מספר אתרים בעולם. בישראל הוא בחר להעמיד פסל בדמות חברו פרנצ'סקו בונאמי, מבקר אמנות איטלקי חד לשון, אמן ואוצר. הוא נראה כאחד האדם לבוש חליפה ששקוע בטלפון הנייד אבל ראשו עשוי משעווה אדומה ובמרכז הקודקוד בוער נר שמכלה אותו באיטיות. השעווה מותכת ככל שתערוכה מתמשכת ונטיפי השעווה האדומה מתחילים להצטבר על הבסיס ועל רצפת המוזיאון. הדימוי של פסל מונומנטלי בהשראת מנהיגים שעומדים על בסיס שיש לבן הפך אצל פישר למקרר מלא בפירות וירקות. משחק בין אש וקרח בין הבריא לחולה, בין הטפל לעיקר.

 

 הפסל שיתכלה עד סוף התערוכה     צילום: רונית סבירסקי

 

משחק הכיסאות 

המיצג PLAY מעלה הקשרים למטפורות כמו משחק כיסאות, כיסאות מוזיקליים והיאחזות בכיסא שלטוני. 9 כיסאות שיש לכל אחד מהם נשמה ואופי שוני, הרודף, הרדוף, הביישן, האגרסיבי, זה שמשחק אותה הרד טו גט, הפניקריסט והתוקפן. הם נעים בחלל ששייך להם ולא למבקרים שצריכים לנוע בהתאם למה שהכיסאות מכתיבים להם. בפינה המרוחקת של האולם יושב איש טכני שמפקח עליהם שלא יצאו משליטה וכשהוא הלך למספר דקות לשירותים אחד הכיסאות החליט לצאת מהאולם.

 

 כיסאות אנושיים       צילום: רונית סבירסקי

 

כל כיסא מורכב מאלפי רכיבים אלקטרוניים ואחרי חודשים ארוכים של עבודה על האלגוריתם נוצרו תכונות האופי השונות. בכל אחד מהם הותקנו סוללות שמאפשרות תנועה עצמאית ויחד הם קשורים ברשת חיישנים ומצלמות. המגע בין המבקרים לכיסאות יוצר סיטואציות קומיות ומשחק שמרתק את הצעירים בחבורה. מאחורי השימוש בבינה המלאכותית פישר מציב שאלות מהותיות לגבי היחס אדם-מכונה ומה יקרה כשהמכונות יהפכו לאנושיות.

 

סדרת האובייקטים היום יומיים חסרי החשיבות שמוצגת כפסלים דוממים בכניסה לתערוכה הם פריטים שלכודים בתוך קופסאות שקופות.  פישר בחר מטקת פינג פונג, מחשבון, גבעול אספרגוס ואחרים.  הוא הופך אותם לפריטים גדולי מהממדים הטבעיים שלהם על ידי הדפסה של צילומים ברזולוציה גבוהה כדי שהצופה יבחין בהם ביתר קלות ויחפש את הקשר ביניהם. התערוכה תינעל ב-17 באוקטובר 2022

 

ציפורים משעווה שנראות כמו הדבר האמיתי

האמנית שירה זלוור, זוכת פרס שיף לאמנות פיגורטיבית-ריאליסטית לשנת 2021 יצרה את התערוכה "התכנסות ציפורים" שכוללת יותר מ־400 פסלי ציפורים ממינים שונים עשויות משעווה בגודל טבעי. הן ניצבות על רצפת הגלריה בקבוצות או כמין בודד בצבעים מקוריים שיוצרים אשליה כאילו מדובר בעוף חי. ישנם שם דרורים ועורבים שנחשבים לציפור שכיחה שבה נתקלים בסביבה הטבעית ועד ציפורי מים ועופות נודדים גדולים כמו פלמינגו ושקנאים. כל אחת מהציפורים פוסלה בהקפדה עד הפרטים הקטנים וכל נוצה קטנה נצבעה ידנית.

 

פלמינגו, דררות וינשוף     צילום: רונית סבירסקי

 

זלוור יצרה את האוסף על פי "אטלס ציפורי ארצנו" שמאגד 88 מיני ציפורים שחיות וחולפות בשמי ישראל. המיצב מציג ציפורים שנצפות בישראל באתרים שונים ובעונות שונות. ההעמדה של הציפורים נעשתה בהשראת תצוגות של מוזיאוני טבע או חדרי פלאות, שמטרתם היכרות עם הנושא בדרך קלילה ומרתקת. חלק מהציפורים הוצבו בקבוצות שכאילו מתקשרות בינם לבין עצמם ולצדן ציפורים בודדות שאיבדו את דרכם או את הלהקה שעמה עפו.

 

על פי הטבלה שמוצגת בכניסה לתערוכה ניתן לזהות את שמותיהן ומינן של הציפורים השונות. רובם עופות נודדים שנוחתים בארץ במסע שלהם בסתיו מארצות אירופה לאפריקה כדי לבלות בארצות החום את החורף ובחזרה לאירופה באביב. נקודת המבט של האמנית היא אל המסע עצמו יותר מאשר ההגעה ליעד הסופי. מעוף הציפור הוא סימבולי עבור בני האדם שרואים ביכולת לעוף את היתרון לטייל ולהגיע למקומות רחוקים. להביט מלמעלה על השטחים העצומים שנפרשים ולטוס מיבשת ליבשת מבלי לקבל רישיון לתעופה.   

 

 בזוגות, להקות או בודדים     צילום: רונית סבירסקי

 

שירה זלוור, בוגרת המדרשה במכללת בית ברל, ותולדות האמנות ותיאטרון באוניברסיטה העברית בירושלים, לימדה במחלקה לאמנות רב־תחומית בשנקר.  היא מציגה כבר למעלה מ־15 שנים עבודות פיסול קטנות עשויות משעווה וצבועות בצבעי אקריליק. דמויות מרובות פרטים שנראות כמו בובות בחנות מזכרות וניצבות על קו התפר בין יצירה פולקלוריסטית לאמנות. בשנים האחרונות היא מקשרת את היצירה עם דרך מקורית לחקור את המודל וכך גם היצירות מוצגות בגודלן המקורי. הפיסול הראליסטי מאפשר לה לחדד את המושלם לצד הפגום ומה הם מייצגים בעולם המודרני.

התערוכה מוצגת עד 15 במרס 2023