מסלולי טיול בעקבות פריחות עצי השקד, אירוס שחום וגביעוניות

פריחות חורף על רקע נוף מדברי יוצרות שילוב יוצא דופן. הגשמים מפריחים גם את האזורים הצחיחים ביותר ואזור ערד והסביבה מלבלב בפריחת עצי שקד, אירוס שחום וגביעונית סגלגלה או ירוקה. על המסלולים פתוחים לקהל ללא תשלום

מסלול טיול בעקבות פריחת עצי השקד

המסלול מתחיל בחורשת רן על תוואי שביל ישראל, עובר במטעי עצי השקד ומגיע עד תל ערד. ניתן לעשות את המסלול גם בכיוון ההפוך. מטעי שקדיות נמצאים גם לצד כביש 80 בסמוך לגן הלאומי תל ערד. עונת הפריחה מסוף פברואר עד חודש מרס. במקטע הראשון בין תל ערד לעיר ערד נמצאים שטחים עצומים של מטעי שקדיות מהגדולים בארץ ומתפרשים על פני כ-1700 דונמים. דרגת הקושי קלה להליכה ומתאימה לכל המשפחה. המסלול נמשך לאורך כ-10 קילומטרים.

פריחת השקד     צילום: רונית סבירסקי

איך מגיעים: גן לאומי תל ערד בכביש 80. מכביש 31 לכיוון ערד פונים בצומת ערד שמאלה (צפונה) עד לכניסה לגן הלאומי. במקום, חניון לכלי רכב. חוצים את כביש 80 ויורדים בשביל מסומן לצד המטעים.

שבילי פריחה נוספים אפשר למצוא מתל ערד דרך כביש 80 עד פארק ערד, חורשת רן בכביש 31 במסלול של 4 קילומטרים. מתל ערד בכביש 80 לכיוון יקב יתיר במסלול של 2.5 קילומטרים.

מסלול טיול בעקבות פריחת אירוס שחום

פריחת האירוס השחום מתחילה באמצע חודש מרס בגבעות הסמוכות לתל ערד ומדרומו ישנו ריכוז של אירוס שחום שכמעט נכחד מאזור צפון הנגב כתוצאה מהפיתוח החקלאי וההתיישבותי. המרחב הסמוך לתל ערד הפך לאחת השמורות הבודדות שבו הוא ממשיך לפרוח ואושר כהרחבה לגן לאומי. בשטח המשתרע על פני כ-1200 דונמים ישנה צמחייה מגוונות וייחודית. האירוסים מתפרשים בגבעה המזרחית ביותר בסמוך לכביש 80. אחרי העונה הגשומה נוצרת באזור בריכת חורף עונתית מוקפת בצמחייה ירוקה.

אירוס שחום     צילום: רונית סבירסקי

איך מגיעים: מכביש 31 פונים לפי השילוט לסוסיא, כ-2.5 קילומטרים מצפון לצומת תל ערד. חונים בחניון גן לאומי תל ערד. חוזרים כ-250 מטרים לכיוון העיקול בכביש ומשם עוד 150 מטרים עד שביל ההליכה לאירוסים. הכניסה חופשית והמסלול בדרגת קושי קלה לכל המשפחה.

מסלול טיול בעקבות פריחת הגביעוניות

האזורים בהם פורחות הגביעוניות הם  למרגלות הר עמשא בכיוון בקעת ערד, תל קריות ובשולי בקעת ערד. גביעונית הלבנון הפכה לסמן המזוהה עם שמורת תל קריות הממוקמת בין הרי חברון ומדבר יהודה. לאחר עונת הגשמים האזור מתכסה בעמודי פריחה סגולים או ירוקים דמויי פעמונים קטנים. זהו צמח בר מוגן שצומח בלב אדמות הלס וניתן לראות אותו בשיא פריחתו בתחילת בחודש מרס ועד אפריל.

גביעונית הלבנון     צילום: רונית סבירסקי

איך מגיעים:  בכביש 80 כקילומטר צפונית מצומת בסיס נח"ל קריות וכ-9 קילומטרים צפונית לצומת תל ערד במפגש הכבישים 80 ו-31 חונים בשולי הכביש. למרגלות הכביש ישנה ערימת סלעים המונעת כניסת כלי רכב לשטח. המסלול קל להליכה ומתאים לכל המשפחה. הכניסה ללא תשלום