100 קילומטרים של שבילי אופניים בערבה

שבילי אופניים  מגוונים עומדים לרשות המטיילים במרחבי הערבה כשהמרכזי ביניהם הוא מסלול אורכי מקיבוץ יהל עד העיר אילת. אל המסלול הזה מתנקזים שבילים מעגליים ומסלולים הצמודים לקיבוצים וליישובי האזור ומאפשרים לשלב פעילות משפחתית עם הנאת הרכיבה

רוכבים למרגלות עמודי שלמה      צילום: רונית סבירסקי

כשמביטים מחלון המטוס על נופי הערבה הדרומית הם נראים כמו תפאורה של סרט מדע בדיוני. קניונים עמוקים חותרים בין צוקים נישאים שצבעם נע בין צהוב לאדום ומירקרק לשחור. בקעות ומלחות, סלעי גיר ואבן חול רכה לצד סלעי גרניט קשיחים. נקודות ירוקות של שטחים חקלאיים וחממות, מאגרי מים שמוסיפים נגיעות כחולות, דקלים ונווה מדבר. פני השטח האלה מפתים להגיע לפינות נסתרות ומרוחקות. הדרך הטובה ביותר לגלות את הפינות הנסתרות היא ברכיבה על אופניים.

סינגל תמנע    צילום: רונית סבירסקי

אורכי, מעגלי וסינגל

לפרויקט העצום הזה חברו גופים רבים ביניהם המועצה האזורית חבל אילות, קרן קימת לישראל, החברה הממשלתית לתיירות, J.N.F, קרן י.ק.א ומשרד החקלאות. השבילים סומנו, הוכשרו, שולטו והותאמו לרכיבה בדרגות קושי שונות. דמיינו לעצמכם את שפע שבילי האופניים שעומדים לרשות המטיילים במרחבי הערבה כשהמרכזי ביניהם הוא מסלול אורכי מקיבוץ יהל עד העיר אילת. אל המסלול הזה מתנקזים שבילים מעגליים ומסלולים הצמודים לקיבוצים וליישובי האזור ומאפשרים לשלב פעילות משפחתית עם הנאת הרכיבה.

בין נופי הפארק הקדומים     צילום: רונית סבירסקי

בין האתרים המרתקים שנחנכו בהם שבילי אופניים נמצא גם פארק תמנע. קק"ל הכשירה מסלול מעגלי משפחתי של 4 קילומטרים שיוצא מאגם נחושתן וחוזר אליו. לרוכבים המקצועיים הוכשר "סינגל תמנע" בסיוע מומחים בתחום האופניים ביניהם יואב בהט ורמי גולד. המסלולים עוברים דרך אתרי הטבע והנוף בפארק, עמודי שלמה, הפטרייה והקשתות. השבילים הוכשרו בהתאמה לשטח בשיטה אקולוגית ירוקה ומתחשבת. הם עובר בין אתרים גיאולוגיים וארכיאולוגיים תוך שמירה עליהם. גשרוני עץ הוטמעו בחול מבלי לחפור בו והשבילים סומנו באבן מקומית.

יוצאים לרכיבה מהאגם     צילום: רונית סבירסקי

מסלול "סינגל תמנע"

אורכו של סינגל תמנע הוא 14.2 קילומטרים בדרגת קושי בינונית והוא מתאים לרוכבים מנוסים בלבד. הוא יוצא מאגם נחושתן בדרך המובילה אל "עמודי שלמה". עמודי סלע טבעיים מרשימים בעוצמתם ובגובהם שמהווים חלק מקיר המצוק. בקצה המערבי של עמודי שלמה מתחברים למקטע רם-על. לאחר כקילומטר וחצי מגיעים לכביש וממשיכים ברכיבה עד צומת "הפטרייה", פונים שמאלה ומגיעים אל מרכז המבקרים של "הפטרייה". מדובר בפיסול טבעי יוצא דופן שהתרחש עקב בלייה של אבן החול האדומה. הרוחות ששחקו את תחתית הסלע יצרו "רגל" צרה ומעליה כיפה בצורת פטרייה. בסמוך לה נמצא מרכז מבקרים שבו ממחישים למטיילים את תהליך הפקת הנחושת ומספרים את סיפורו של הכפר המצרי שנמצא למרגלות האתר. משם ממשיכים ברכיבה אל הנקודה הגבוהה ביותר לאורך המסלול לתצפית מרשימה אל בקעת תמנע ובהמשך לתצפית אל מכרות תמנע החדשים והסוללה. מסיימים את השביל המעגלי וחוזרים לאזור האגם. למפת המסלול

נכנסים למערות נסתרות     צילום: רונית סבירסקי

המסלול האקולוגי בקיבוץ לוטן

המסלול האקולוגי נמשך לאורך 2.5 קילומטרים והוא חלק מתוך מסלול סובב לוטן שאורכו הכולל 11.4 קילומטרים. דרגת הקושי שלו קלה והוא יוצא מהכניסה לקיבוץ לאורך דרך העפר לכיוון "אקו-כיף". משם פונה דרומה לכיוון הרפת וממשיך לאורך גדר הקיבוץ עד החזרה לשער הכניסה. המסלול הקצר עובר דרך המתחם האקולוגי "אקו-כיף" שבו ניתן לשחק במשחקים העשויים מפסולת ממוחזרת, להתנסות בסדנאות בנייה באדמה, סדנאות יצירה והפעלות שונות בנושאי חקלאות אורגנית. בלב המתחם ממוקם בית תה שמגיש ארוחות על טהרת הגידולים האורגניים ומוצרי מחלבת העיזים של הקיבוץ. לאחר הסיור נפגשים בגן משחקים שניבנה מחומרים ממוחזרים. האורחים מוזמנים להשתתף בסדנאות יצירה לכל המשפחה: "הכדור בידינו" הכנת כדורי זרעים – הפתעה אורגנית לגינה "בוץ-לא משחק ילדים" – ליבון לבני אדמה ובניית גשרים מלבנים. למפת המסלול

מגרש משחקים מחומרים ממוחזרים בלוטן    צילום: רונית סבירסקי

מסלול "יהל למשפחות"

המסלול הוכשר לאורך 12 קילומטרים והוא מוגדר קל-בינוני. נקודת היציאה מקיבוץ יהל, ממנו חוצים את כביש הערבה במעבר תת קרקעי וממשיכים לרכב צפונה. התוואי מגיע אל חוות ע'רנדל, שמשמשת כיום כחוות בודדים העוסקת בתיירות וחקלאות. אבני מיל רומיות ושרידי עתיקות מעידים שהמקום הוצב על צומת ראשי ב"דרך הבשמים". יש המייחסים לו את אחת התחנות בהן חנו בני ישראל בדרכם ממצרים לארץ ישראל. במאה ה-20 הוצבה במקום תחנת משטרה ירדנית ולאחר המלחמה הוקם בו מוצב צה"לי. בסמוך לגבעה נראים שרידים של מצודה רומית. בתצפית לכיוון מערב ניתן לראות על מורדות הגבעה סמלים מעוצבים מאבני שטח לבנות. משמאל סמל חטיבת גולני, במרכז סמל צה"ל ומימין סמל הפלמ"ח. משערים שאת הסמלים יצרו יחידות הצבא שנלחמו באזור במבצע עובדה. בסיום הביקור בחווה פונים מזרחה לעבר השטחים הפתוחים הצופים אל הרי אדום. ממשיכים לרכב בשדות קיבוץ יהל ופונים מערבה בחזרה לקיבוץ. למפת המסלול

רכיבה בנופים מדבריים    צילום: רונית סבירסקי

מסלול "עמק ססגון" והדיונה של רמבו

מסלול עמק ססגון נמשך לאורך 8.3 קילומטרים ומוגדר קל-בינוני. הוא דורש מיומנות טכנית ברכיבה ומשלב קטעים אתגריים. מגיעים אליו דרך הכביש המוביל מצומת אליפז לכיוון פארק תמנע. תחילתו במפגש "דרך הנפט" משם פונים מערבה לכיוון המכרה הפתוח ששימש לכריית נחושת בשנת 1984. המכרה הזה הוא דוגמה לשיטת הכרייה המודרנית של הפקת הנחושת וממנו חומר הגלם הועבר למפעל, שהיה ממוקם כ-3 קילומטרים דרומית לתמנע. המשך הרכיבה מערבה לכיוון נחל מנגן מצפון לדיונה הגדולה. הדיונה נוצרה מבלייה של אבן החול המקומית. תושבי האזור מכנים אותה "דיונת רמבו" כיוון שצילומי הסרט "רמבו 3" נערכו על מורדותיה. מהדיונה פונים דרומה למפגש עם שביל ישראל, ממשיכים דרך עמק ססגון, חוצים את נחל תמנע ורוכבים חזרה לכיוון שער הכניסה של פארק תמנע. למפת המסלול