צלם: רונית סבירסקי
המדבר הלוהט, הדיונות הרכות וההרים הבוערים - הפרק הרביעי במסע אל "דרך המשי"
צלם: רונית סבירסקי
מערות מוגאו ואלפי ציורי הקיר
צלם: רונית סבירסקי
טיול בסמטאות הכפר
צלם: רונית סבירסקי
מכינים אטריות למרק
צלם: רונית סבירסקי
מייבשים מלונים לצד הכביש
צלם: רונית סבירסקי
עיר בת אלפיים ושלוש מאות שנים

"התנור" של סין וההרים הבוערים

מאת: רונית סבירסקי

 

בין מדבר גובי למדבר טקלמקאן נמצא שקע טורפאן שחושף את נפלאות הטבע, דיונות חול עצומות ומערות שבהן השתמרו ציורי קיר עתיקים

 

ההרים הבוערים     צילום: רונית סבירסקי

 

חול לוהט ומי קרח

שקע טורפאן (Turpan) מדורג שלישי בעולם כ-154 מטרים מתחת לפני הים וחם שם, חם מאוד. המקומיים טומנים ביצים טריות בחול ומקבלים אותן קשות. העיר טורפאן היא נווה מדבר מוקף בהרים גבוהים מושלגים בחורף ובעזרת מערכת תעלות מתוחכמת שמעבירה את מי הקרח אל השדות. מערכת המים המיוחדת מתוכננת מתעלות תת קרקעיות ונקראת Karez. אורכה 5000 מטרים ומטרתה להשקות בעיקר כרמי ענבים שידועים בכל העולם באיכותם.

 

תעשייה נוספת שהתפתחה באזור היא של יקבי יין וייצור צימוקים מסוגים ומגדלים שונים. חוויה מיוחדת היא לטייל בין הכרמים ובסמטאות הכפרים של החקלאים המקומיים. טיול בשעת בין ערביים והצצה לחצרות הפנימיות של הכפריים חושפת את חייהם ללא מסננים תיירותיים. הם עסוקים בהכנת ארוחת הערב בחצר, מכבסים או יוצאים עם דליים להביא מים מהבאר.

 

ענבים, צימוקים ויין     צילום: רונית סבירסקי

 

 

בלב הכרמים ניצבים מבנים גדולים בצבע חמרה אדומה מחוררים בחלונות זעירים ומתוכם מוטות ברזל שעליהם תולים את אשכולות הענבים לייבוש. מסגד-מינרט נבנה ב-1777 על ידי האפגנים ומשלב סגנון סיני, מוסלמי ואפגני. הוא מתנשא לגובה 39 מטרים וצורתו כחרוט.

 

 מינרט אפגני    צילום: רונית סבירסקי

 

עוד פלא שקשה להסביר

במרכז המבקרים של טורפאן Turpan Karez Paradise בנו דגם גדול שמסביר את תהליך בניית התעלות ומאפשר ירידה אל בטן האדמה לצפייה בתעלות החפורות. זוהי חזרה בגלגל הזמן אל המאה ה-7 לפני הספירה וצפייה במתקן הנדסי משוכלל שפעל בכוח הגרביטציה ובחישובי זוויות שקשה להבין כיצד הצליחו לתכנן אותם בעולם הקדום.

 

 

מטיילים בתעלות התת קרקעיות   צילום: רונית סבירסקי

 

העיר העתיקה ג'ואו-חא (Jiaohe) ניצבת על רכס ההר בסמוך לטורפאן ונראית כמו עיר אבודה. היא נבנתה בשנת 300 לפני הספירה ונהרסה במאה ה-13. היא חצובה בסלע הגיר הרך וסימני החציבה נראים בקירות שנותרו בשטח. בשיאה התגוררו בה 12 אלף תושבים. העיר כללה ארמון מרכזי, מנהרות מילוט ונמצאו בה ספרי חשבונות וחוזי נישואין.

 

 העיר העתיקה ג'ואו-חא    צילום: רונית סבירסקי

 

מערות עתיקות עם אלפי ציורי קיר

33 קילומטרים מטורפאן על פסגת "ההרים הבוערים" שקבלו שמם מצבעם האדום נמצאות מערות בזקליק (Bezeklik Caves)   שפירוש שמן הוא "המערות שבראש ההר".  מתחם גדול של מערות וכוכים החצובים באבן על צלעו של קניון עמוק וששמשו נזירים בודהיסטים להתבודדות ומדיטציה במאה ה-10 לספירה. הם הותירו על הקירות אלפי ציורים. הארכאולוג הגרמני אלברט פון קוק הסיר חלק מן הציורים והעביר למוזאון בברלין אבל בשטח נותרו אלפי ציורים שמהווים אטרקציה תיירותית.

 

מערות בזקליק    צילום: רונית סבירסקי

 

חוזרים לאורומצ'י וטסים לנאת המדבר היפהפייה דונחואנג (Dunhuang) במחוז גאנסו (Gansu). דונחואנג מוקפת ב"חולות מזמרים" שבהם נשמעת אוושת הרוח בחול. האטרקציה המרכזית הן מערות מוגאו (mò gāo kū) שזכו לכינוי מערות אלף הבודהות. זוהי מערכת של 492 מערות בודהיסטיות הנמצאות 25 קילומטרים מדונחואנג. הנזירים הראשונים החלו לחפור את המערות בשנת 366 לספירה למטרות מדיטציה והמשיכו להתגורר בהן עד המאה ה-14. משערים שמספרם הגיע לכ-1500 ובמהלך אלף השנים הם הותירו אלפי ציורים שהיפים בהם מן המאות 10-8 לספירה.

 

מערת הבודהה השוכב   צילום: רונית סבירסקי

 

בכל המערות משולבים פסלים וציורי קיר בצבעים שהשתמרו בצורה מופלאה. כל מילימטר כוסה באלמנטים גרפיים ובציורי בודהה. חלק מן הפסלים הושחתו וחודשו והאחרים נותרו כפי שפוסלו. שתי מערות הן המרשימות ביותר ובהן הוצבו פסלי ענק של בודהה. אחד נחצב בסלע כשראשו בגובה 35.5 מטרים וגלימתו נשפכת למטה. השני הוא בודהה שוכב שאורכו 17.5 מטרים ולמראשותיו שורה של פסלי נזירים שכל אחד שונה מחברו. במאה ה-11 הפכו המערות למאגר של כתבי קודש חשובים וכאלה שנפגמו ויצאו משימוש. ספריית הכתבים הוסתרה באחד הקירות שכוסה בציור קיר גדול. בתחילת המאה ה-20 הם התגלו במקרה על ידי אחד הנזירים שטיפל במערות ורובם נמכרו לארכאולוג ארול שטיין שהעבירם למוזאון הבריטי בלונדון.

 

להתגלגל בדיונות ולטפס על החומה הסינית

בשעות אחר הצהרים הגענו אל מלון The Silk Road. הוא אינו מלון חדש אבל אחד היפים והמיוחדים שהיו לנו במהלך הטיול. מלון שמשדר שילוב של זן בודהיסטי בסגנון סיני ויפני. המלון מתפרש על פני שטח גדול במבנים נמוכים. קירות אבן מקומית אפורה עם מגדלים בסגנון פגודות, גן אחורי עם מדשאות בצל עצי ערבה בוכייה. גן קדמי ומתחם ספא שלצדו פזורים אבני חצץ וחלוקי נחל וביניהם חמניות.

 

 מלון The Silk Road    צילום: רונית סבירסקי

 

האטרקטיביות הגדולה של המלון היא שהוא מוקף בדיונות הענק של דונחואנג. חלק מן החדרים פונה אל הנוף המדברי וארוחות הבוקר והערב מוגשות על גג המלון בקומה השלישית מול נופי הדיונות.  לקראת שקיעה הדיונות משנות את צבען לזהב מנצנץ וכשהלילה יורד הירח עולה מעבר לדיונות וצובע אותן בלבן. אלה הן השעות הנהדרות לטפס על הדיונות, להתגלגל על מורדותיהן ולקיים פיקניק למרגלותיהם של הגבעות המוזהבות.

 

לטייל על הדיונות בשקיעה   צילום: רונית סבירסקי

 

מחוז גאנסו הוא בעל חשיבות רבה על דרך המשי וממוקם בין מדבר גובי לרכס הרי ציליאן (Qilian Shan). הוא מהווה מסדרון ארוך שבחלקו הצר ביותר נמצאת העיר ג'אי יו גואן (Jiuquan). העיר הזו נשלטה על ידי שושלת מינג האחרונה ששלטה בסין ושליטה דאגו לבצר אותה ובנו מצודה וחומה בצדה המערבי. המצודה המבוצרת מתפרשת על פני שטח גדול מוקפת בחומות נישאות, שערים עצומים ובמרכזה פגודות מרשימות.

 

הקצה המערבי של החומה הסינית   צילום: רונית סבירסקי

 

כשמטיילים על חומת המצודה ניתן להשקיף על האזור כשבאופק נראים רכסי ההרים המושלגים ציליאן. מחרכי הירי אפשר לראות את החומה הסינית המקורית שהקיפה את המצודה והייתה עשויה מטיטי ובוץ ומהווה את נקודת הציון המערבית ביותר של החומה. כדי להשלים את החוויה אנחנו יוצאים לטיפוס של מאות מדרגות במעלה החומה הסינית עד לשיא הגובה. כי אם לא טיפסתם ולו פעם אחת על החומה הסינית כאילו לא הייתם בסין. 

 

דרך המשי בסין הפרק הראשון - מסע שמתחיל בין לאומים ומיעוטים, קזחסטן, קירגיסטן, טג'יקיסטן ומונגוליה 

הקניון האדום ודיונות החול של מדבר טקלמקאן - הפרק השני במסע ל"דרך המשי" בסין

דרך הנוף היפה ביותר בסין ו-100 מומיות שנמצאו במדבר - הפרק השלישי במסע ב"דרך המשי"

בין מדבר גובי למדבר טקלמקאן - ההרים בוערים וציורי קיר עתיקים - הפרק הרביעי "בדרך המשי"

הפארק הלאומי "דאן שיאה" (Danxia) - עוגת שכבות של הטבע - הפרק החמישי במסע "בדרך המשי"

הפרק האחרון במסע "בדרך המשי" - המפגש על גבול טיבט, ציורי הטאנקות ופסלים חצובים בסלע