פריחת השקד במרום הגליל - אתרים מיוחדים בעקבות שקד הבר

עץ השקד שומר על צניעות ופשטות ברוב חודשי השנה ומחכה בסבלנות לרגע המתאים כדי למשוך את מלוא תשומת הלב. הוא מדייק לפרוח ביום הולדתו שהפך לחגם של כל האילנות. אם תרצו לעקוב אחרי נתיב הכלולות של פריחת השקד תוכלו לעשות זאת באזור מרום הגליל ובאזורים נוספים ברחבי הארץ.

שמלת הכלולות הלבנה   צילום: רונית סבירסקי

בעונה זו של השנה מצטרפים עצים נשירים לחגיגת הפריחה, שזיפים ותפוחים פורחים בצבעים של לבן, ורוד וסגול. אבי פיבק, יערן אזור מרום גליל מגלה כמה סודות מעומק האדמה.  מטעי שקדים נטועים ביד אדם פורחים באותה תקופה ובפריחה אחידה. עץ השקד, שגדל בר בשטח פורח לאט ובהדרגה. הוא גדל במקבצים קטנים של עצים ומתפרש על פני שטח גדול כתוצאה מהזרעה עצמית.

הזמן הוורוד

עוד טיפ שמוסיף מתח לחיפוש אחר שקד הבר הוא הצבע. עץ שקד שפורח בצבע ורוד הוא נדיר. יערני קק"ל החליטו לשדרג את מספר עצי השקד הוורודים וכך הם מחפשים מדי שנה עצים שפורחים בורוד, אוספים את הזרעים ומנביטים אותם במשתלות קק"ל. לא רק הוורודים זוכים ליחס מועדף, ישנם גם עצי שקד עם עלווה ירוקה צפופה שגם היא זוכה לתשומת לב יתרה וטיפול של מגדלים מומחים. כך תוכלו לצפות במהלך הטיולים בארץ בעצי שקד מזנים מיוחדים ונדירים.

פארק בריטניה     צילום: רונית סבירסקי

יצאנו לחפש אותם באזורי הריכוז הגדולים ליד נחל גוש חלב, באזור נחל דישון, רמות נפתלי ונבי יושע. תחילת המסלול בכפר גוש חלב בשביל עפר נוח למעבר כל סוגי כלי הרכב. יורדים בשביל עד לבית הכנסת העתיק וממנו לעין עלווה. הדרך רצופה בטבע נדיר, להקת עיטים מרחפת באוויר, זרימת המים כתוצאה מהגשמים יוצרת נתיבי מים שנשפכים אל נחל גוש חלב, מפלונים קטנים, מרבדים ירוקים, פריחות חורפיות של כלניות ורקפות ודרך נוף הררית שופעת יערות.

בית כנסת עתיק ומעיין נובע

נחל גוש חלב מקבל את מימיו ממעיינות רבים בסביבה והמים נשפכים במורדות ההרים. שרידי טחנות קמח ניצבות לאורך האפיק ועצי שקד שפורחים בלבן. יורדים בשביל עפר המוביל צפונה לכיוון נחל גוש חלב ומסומן בסימון שבילים ירוק. כ-300 מטרים ממזרח לשביל נמצאים שרידי בית הכנסת העתיק של גוש חלב. בית הכנסת ששרידיו מעידים על כך שהיה מבנה מרשים ומפואר פעל במאות  ה-6-3 לספירה. בשטח ניצבים עמודים מקושטים ובכניסה על העמוד הימני חקוקה כתובת בארמית המוקדשת ליוסה בן נחום שיצר את העמוד ועל כך ניתנה לו ברכה. חזית בית הכנסת, הפונה לירושלים, בנויה מאבנים גדולות ומרשימות. משקוף הפתח מונח על רצפת האולם המרכזי והוא מעוטר בעיט בעל כנפיים פרושות וצמד זרים תלויים משני עבריו.

בית כנסת ברעם    צילום: רונית סבירסקי

במסעף שבילים פונים בשביל עפר לפי השילוט לכיוון "עין עלווה".  עדרי עיזים רועים לאורך הדרך בדרכם מן המעיין חזרה אל הכפר. "עין עלווה" היא פינה קסומה על התוואי שבה ניתן לעצור להתרעננות. מי המעיין נקווים אל תוך בריכה חיצונית ואלה שמכירים את רזי המקום מזהים את החור בתקרת מבנה הבטון ששימש כבאר ומשתלשלים מלמעלה אל תוך בריכת מים צלולים וקרירים. מי המעיין זורמים בין סבך של צמחייה ועצים ביובלון קטן ומתחברים אל נחל גוש חלב. על גדות הנחל גדלים בוסתני תאנים, עצי שקד, תותים וגפנים. מי המעיין שמשו בעבר את חקלאי כרם בן זמרה להשקיית המטעים והכרמים שלהם. היום המים משקים את השדות החקלאיים של יישובי הסביבה.

מפגש נחלים

השביל יורד וממשיך עד לחיבור עם ערוץ נחל גוש חלב. זרימת המים אחרי הגשמים גודשת את ערוץ הנחל והאמיצים יכולים לשכשך בבריכה שמנקזת אליה את מימי מפגש הנחלים גוש חלב ודישון. מומלץ לחנות את הרכב וללכת לאורך ערוצו של נחל דישון עד לנקודה שבה הוא מתחבר לתוואי שביל ישראל. הדרך רצופה בזרימות מים, פריחה חורפית ופינות חמד לפיקניק בשטח.  אם תזכו ליום שבו נושבת רוח קלילה תוכלו לראות את עצי השקד משירים את עלי הכותרת כמו פתיתי שלג לבנים.

מפגש הנחלים גוש חלב ודישון    צילום: רונית סבירסקי

בוסתנים ליד מושב דישון

כדי להמשיך את המסלול בעקבות פריחת עצי השקד חוזרים לכביש הראשי שמחבר בין ריחנייה וגוש חלב. היציאה עוברת בסמוך לגשר בטון גדול וממנה  מטפסים בכביש לכיוון ריחנייה ועלמה וממשיכים למושב דישון על כביש 886. כ-700 מטרים מהכניסה למושב דישון פונים ימינה (מזרחה) לשביל חקלאי שחוצה שטחים חקלאיים. אל תוותרו על הדרך הזו כי היא טומנת בחובה הפתעות. תוכלו לזהות את הסימון של שביל ישראל על הגדרות ובצד שמאל על הגבעה תבחינו באנטנה בצבעי אדום לבן. עצי שקד פורחים משני צדי הדרך בפריחה לבנבנה וחדי העין יוכלו לזהות את הוורודות הנדירות.

שקד הבר שפורח בוורוד    צילום: רונית סבירסקי

אפסו את המונה ברכב ורדו ישר עם השביל כ- 3.5 קילומטרים. פריחות השקד ילוו אתכם וכמות העצים תלך ותגדל. מימין לדרך רובצים עדרי בקר ועל מורדות הגבעות הירוקות צומחים מאות עצי שקד שנמצאים בשיא פריחתם.  השביל מוביל אל שטח מישורי שכולו מכוסה בכלניות בשלל צבעים של ורוד, לבן ואדום. בנקודה שבה ניצבות כוורות דבורים ומתקן של מים לחקלאות מסובבים  את הרכב וחוזרים לכביש דישון.

פרות ופריחות    צילום: רונית סבירסקי

על רקע החרמון

ממשיכים ימינה על כביש 886 לכיוון נבי יושע. מימין הדרך בסמוך לצומת תבחינו במבנה עתיק בעל 2 כיפות אבן גדולות. מחנים את הרכב לצד הכביש ויורדים דרך שער קטן שמסומן בכתום כחול לבן (שביל ישראל). ממול ניצב מבנה אבן עתיק מוקף בשיחי צבר. המאמינים היהודים משייכים אותו לתקופת יהושע בן נון והערבים רואים בו קבר שיח' שיעי. מנקודה זו ממשיכים ישר לכיוון קיבוץ יפתח. ופונים לפי  השילוט אל דרך נוף הרי נפתלי. זוהי אחת מדרכי הנוף היפות בארץ  שלאורכה פורחים עצי שקד רבים ובצילם תוכלו לפרוש שמיכה ולפתוח את סלסילת הפיקניק מול נופי עמק החולה, הרי הגולן ורכס החרמון המושלג.

אתרים נוספים של פריחת עצי שקד ברחבי הארץ

דרך נוף יער בית קשת

יער בית קשת משתרע במורדות המזרחיים של הרי נצרת. איך מגיעים: נוסעים מצומת גולני מערבה כ-2 ק"מ ופונים דרומה לכיוון מחנה שמשון. דרך הנוף מתחילה סמוך למחנה. אפשר להיכנס גם דרך קיבוץ בית קשת מכביש 65.

בקעת יבנאל

בצד הכביש המוליך מכפר תבור לבקעת יבנאל נטועים מטעי שקד. איך מגיעים: נוסעים מכפר תבור בכביש 767 היורד ליבנאל ולכנרת.

פארק איילון-קנדה
רוב עצי השקד צומחים בחלק המזרחי של הפארק, ליד תל איילון. איך מגיעים: מכביש תל אביב–ירושלים (כביש 1) יורדים במחלף לטרון ופונים מזרחה לכיוון בית חורון (כביש 3). נוסעים כקילומטר עד הכניסה מימין לפארק איילון.

חורבות עג'ור בפארק בריטניה
בלב הפארק בוסתנים של עצי זית, תאנים ועצי שקד. שביל מסומן אדום יוצא מדרך הפארק הראשית לעבר חורבות הכפר עג'ור. איך מגיעים: נוסעים בכביש בית שמש–בית גוברין (כביש 38) ופונים מערבה בצומת היישוב ליאון (שריגים). נוסעים בכביש 353 לעבר מושב עגור. במרחק כ-2 ק"מ מהצומת חוצה דרך הפארק הראשית את הכביש (סימון ירוק). פונים ימינה, נוסעים כ-500 מ' וחונים בחניון הסמוך.

חורבת בית עתאב בפארק עצמאות ארה"ב
מחניון נס הרים יוצא מערבה שביל מסומן אדום, המגיע לאחר כ-2 ק"מ לעין חוּד, הנובע למרגלות חורבת בית עתאב. מסביב למעיין צומחים עצי בוסתן, ביניהם עצי שקד. מומלץ לעלות לראש החורבה לתצפית על הרי יהודה.  איך מגיעים: 1. מבית שמש ומושב מחסיה (כביש 3866); 2. כביש עמק האלה (כביש 375); 3. מעין כרם (כביש 386). חניון נס הרים נמצא בין המושבים בר גיורא ונס הרים.

סטף

הדרך הקצרה להגיע למקום היא מרחבת החניה האמצעית. לסטף אפשר להגיע בשלוש דרכים: 1. מכביש תל אביב–ירושלים (כביש מס' 1) פונים דרומה במחלף הראל וממשיכים דרך מעוז ציון לכיוון קיבוץ צובה (כביש מס' 3965). הפנייה לסטף נמצאת בכיכר שלפני הקיבוץ (יש שילוט). 2. מירושלים דרך כביש מס' 395,  שיוצא מעין כרם. 3. מכיוון מישור החוף  בכביש מס' 395, מכיוון צומת אשתאול, דרך כסלון, רמת רזיאל וצובה.

הר צובה

לאורך הדרך הסלולה, המובילה מהשער המזרחי של קיבוץ צובה לעין צובה, צומחים עצי שקד. עליה לפסגת הר צובה (769 מ') בשביל המסומן כחול לתצפית נוף על הרי ירושלים. בתי הכפר הערבי הנטוש מקיפים את שרידי המבצר הצלבני וגם ביניהם צומחים עצי שקד. איך מגיעים: מכביש תל אביב–ירושלים (כביש 1) פונים דרומה במחלף הראל. חוצים את מעוז ציון ומגיעים לכיכר שלפני הסטף. בכיכר פונים ימינה (צפונה), נוסעים כ-2 ק"מ ונכנסים לקיבוץ צובה. חוצים את הקיבוץ, יוצאים דרך השער המזרחי האחורי של הקיבוץ וממשיכים בדרך סלולה צרה כמה מאות מטרים, עד שניתן לחנות בנוחות. השביל העולה להר צובה נמצא כ-300 מטרים מהשער המזרחי.

חניון קדושי קהיר, ליד חורבת סעדים

חניון קדושי קהיר נמצא בסמוך לשמורת חורבת סעדים. בין השמורה והחניון עוברת דרך עפר שיורדים בה ופונים שמאלה אל הטרסות של עין סעדים. באזור שלושת המעיינות צומחים עצי שקד. איך מגיעים: מירושלים נוסעים לכיוון המושבים אורה ועמינדב. אחרי הכניסה לעמינדב יורד כביש לרחבת החניה של חורבת סעדים או מאה מטרים קדימה בחניון קדושי קהיר. מכביש תל אביב–ירושלים (כביש מס' 1)פונים במחלף הראל מערבה (ימינה), נוסעים לכיכר הסטף, לכיוון בית חולים הדסה עין כרם, ומשם מערבה למושבים אורה ועמינדב.

שביל הכפר ביער קוממיות

בסמוך לשרידי הכפר הנטוש עיראק א-סוידאן נמצאים עצי שקד ובפברואר פורחות שם גם כלניות. המסלול מעגלי ומקיף בוסתני זית ותאנים, ממשיך דרך שדרת איקליפטוס וחוזר לנקודת ההתחלה. איך מגיעים: בכביש אשקלון–קריית גת (כביש 232) פונים מול שדה יואב צפונה למצודת יואב. מכיוון אשקלון נכנסים מתחת לכביש 232. ממשיכים מרחבת החניה ימינה בדרך סלולה וחונים מאחורי מוזאון חטיבת גבעתי, ממשיכים לפי השילוט בשביל הכפר ביער קוממיות.