אוטומטון: זיכרון וארכיטקטורה

במרכז תערוכתה של דנה יואלי, תערוכת יחיד חדשה שנפתחה בדנה גלריה לאמנות בקיבוץ יד מרדכי (אוצרת: רווית הררי), מיצב פיסולי שנוצר במיוחד עבור חלל הגלריה. בכך מצטרפת התערוכה לשורה של תערוכות מיוחדות למקום שהוצגו בה השנה, ועסקו בסביבתה של הגלריה ובתכנים הייחודיים שהיא מעלה לדיון.

 

היבטים של זיכרון וארכיטקטורה

בשנים האחרונות עוסקת עבודתה של יואלי בהיבטים של זיכרון וארכיטקטורה ובזיקות המתקיימות ביניהם. בתערוכה "לויתן", למשל, שהציגה השנה בגלריה קו 16, בנתה מיצב שחזיתו נראית כתבליט מסולע עשוי בטון, באסתטיקה פורמליסטית המאפיינת אתרי הנצחה, אנדרטאות זיכרון, מזרקות ואלמנטים ארכיטקטוניים דקורטיביים המזוהים עם מבנים כמו חדרי אוכל או בתי-עם קיבוציים, המתייחסים למסורת ההנצחה. התערוכה "אוטומטון" היא המשך מאתגר לקו חקירה זה, והצגתה בקיבוץ יד מרדכי, על ההיסטוריה העשירה שלו והמזיגה בין שואה לתקומה, רלוונטית במיוחד.

 

תבליט הקיר של יואלי (צילום: יובל חי)

 

במרכז התערוכה ניצב מיצב פיסולי גדול, המדגים את עניינה של יואלי בבניית מבנים מונומנטליים מחומרים "זולים" ומקומיים (בעבר עבדה עם בטון, שפריץ, שליכט, דיקטים, טיח וחול). המיצב הוא למעשה תבליט קיר גדול המתייחס בעקיפין למבנה המוזיאון "משואה לתקומה" בקיבוץ שתוכנן על ידי אדריכל אריה שרון, זכה בפרס רכטר ונפתח לקהל ב-1968. זהו מעין קיר הנצחה מפוברק שמשולבים בו מוטיבים ארכיטקטוניים ממבנה המוזיאון בפרט, ומאסתטיקה ברוטליסטית בכלל. התבליט עשוי טלאים טלאים של משטחים מצופים בטון, שפתו הויזואלית המוכרת מתכתבת עם תבליטי קיר נפוצים במרחב הציבורי, ותוך כך היא מעוררת אצל הצופה מטען של רגשות צפויים הקשורים באסתטיקה זו.

 

תבליט המשתפל לרגלייך

אלא שבניגוד לתבליטי הקיר שיצרה יואלי בעבר, כאן נפרש התבליט על הרצפה. בכך כמו מאבד התבליט את אחיזתו בקיר תרתי משמע, משתפל לרגלי הצופה ומזמין אותו להתייחסות חדשה ולא צפויה אל המונומנט בעל השפה המוכרת כל כך. המונומנט בעל האסתטיקה הכוחנית, המאפיינת מוסדות ציבור ואתרי הנצחה ומעוררת בכך רגשות של ייראה שלטונית, מתמסר לצופה כמעט בהכנעה, מייצר שדה בטון שעשוי להידמות לקבר אחים גדול, ליציקת יסודותיו של מבנה, או למפה טופוגרפית שקרמה עור וגידים. העבודה נפרשת מקיר לקיר, חוסמת את חלל הגלריה כולו ומותירה סביבה רק מעבר צר שאינו מאפשר התנהלות נוחה בחלל. בכך מייצרת העבודה מראית עין של כניעה, ומתמסרת לצופה במצב פאסיבי לכאורה כעירום שרוע.

 

פלטות בטון מדורגות (צילום: יובל חי)

 

אך בפועל היא מבצעת השתלטות פולשנית על המרחב, מייצרת שדה נוקשה, גברי, חד קצוות של פלטות בטון מדורגות המחייבות התנהלות זהירה סביבן. הניסיון להתמודד בדרך שונה עם הרגשות השגורים הצפויים להתעורר באופן אוטומטי מול אתרי זיכרון מסוג זה נרמז בשם התערוכה "אוטומטון" – אותה בובה ממוכנת בעלת מנגנון הפעלה אוטומטי ששימשה לשעשוע כבר מימי יוון העתיקה. בתערוכה זו מנסה יואלי לאתגר את מנגנון ההפעלה הפשוט המסוגל להפיק מן הבובה, כמו מן הצופה, סדרה של פעולות ידועות מראש.

 

גלריה דנה

"דנה", גלריה לאמנות בקיבוץ יד מרדכי, הוקמה לזכרה של דנה דביר, בת הקיבוץ, שניפטרה בגיל 27. מבנה המאפיה הישנה של הקיבוץ שופץ והוסב לחלל תצוגה בו מוצגות תערוכות אמנות מתחלפות ממגוון תחומים: ציור, פיסול, צילום ווידאו ארט.

 

שעות פתיחה:

ימי שישי, 13:00-11:00

ימי שבת: 17:00-11:00

 

לפרטים: 08-6720556