לטייל בשדות החיטה מהעמק עד צפון הנגב

מירוק לצהוב - מסלול טיול ברמת סירין, שביל נוף רמות יששכר ודרך הקמה בשפלת החוף בשדות החיטה המבשילה בין פסח לשבועות

בשדות הקמה    צילום: רונית סבירסקי

שדות חיטה אינם נשארים לנצח. הם מתחילים בפלומה ירוקה שנראית כמו שמיכת חורף קלה, צומחים לשמיכה עבה יותר ועם תום האביב הם משנים את צבעם לצהוב ומתחילים לספור את קיצם לאחור. ספירת העומר שמתחילה בפסח מסתיימת בשבועות, כראשי החיטה מלאים גרעינים וראשם שח מעומס יתר. זה הרגע בו מגיע קציר החיטים והזורעים בדמעה קוצרים ברינה. רגע לפני שים השיבולים הופך לרגבי אדמה כהים יש לכם הזדמנות לטייל בשדות.

שדות חיטה מירוק לצהוב   צילום: רונית סבירסקי

שדות זהובים

הגבעות העגלגלות של רמת סירין מכוסות בתבואה זהובה לקראת הקציר, בכרמי גפנים, שקדיות בר ופרות שרובצות בשמש החמימה. כל פינה מתאימה לפיקניק או רק לאתנחתא של קפה. לצד שדות השיבולים, בקרבת מעיין זורם, על שפת נחל תבור או בנקודות תצפית שישנן למכביר. אפשר לבחור בין תצפית אל התבור, אל עמק יבנאל, הכנרת ובימים בהירים אפילו החרמון מתנשא מלוא תפארתו. אחד המצפים שממנו משקיפים אל הכנרת ועמק הירדן, הגולן, הירמוך והרי הגלעד הוא "מצפה אלות" שנקרא גם "מצפה אילות". שמו המקורי ניתן לו בזכות עצי האלה האטלנטית שצומחים באזור וה"איילות" ניתן לו על ידי המטיילים שצפו בעדרי הצבאים החולפים בשטח.

הדרך מתחילה בכביש כפר תבור-יבנאל ומעט אחרי הכניסה לשרונה פונים בשביל המסומן בכחול. סמוך אל הכביש נמצא עין שרונה שמתאים לפיקניק. בשטח שולחנות וספסלי ישיבה, מעיין נובע ובריכה זעירה. במרחק כמה קילומטרים משם לאורך הנתיב נמצא עין חדה ומשם מוביל השביל אל חרבת אולם, שבה שרידי יישוב קדום ובוסתנים וחורבת סירין, שנותרו בה שרידי בית כנסת מימי התלמוד, מסגד עתיק ומצודה צלבנית. המעיין של סירין נובע מתוך בריכה סגורה ומימיו משמשים היום להשקיית עדרי הבקר שרועים בשטח. מטפסים בשביל המסומן בשחור עד לחללית ולמצפה אלות.

איך מגיעים: מכביש 65 פונים לכיוון כפר קיש ומשם לפי השילוט לנחל תבור

פריחות אביב במרחבי הפתוחים   צילום: רונית סבירסקי

בדרך הצבאים

"שביל נוף רמות יששכר" עובר בלב רמות יששכר בגליל התחתון המזרחי, בין שדות חקלאיים שראשיתם בגבעת המורה וסופם בבקעת בית שאן. קטע הדרך שבין רמת צבי ופארק הצבאים, מתאים לכל סוגי הרכב ולרכיבה על אופניים. הקטע המערבי של הדרך המוביל אל גבעת המורה, מתאים לרכבי שטח. השביל הוכשר למטיילים על ידי קק"ל ורשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי. לאורכו נקודות תצפית רבות לעבר עמק חרוד, הר הגלבוע, הרי הגליל העליון, נופי הכנרת, בקעת בית שאן, הרי הגלעד, גבעת המורה, הר התבור והרי נצרת.

רמות יששכר היא רמה בזלתית שמקור שמה מנחלת שבט יששכר שישב באזור לפני למעלה מ- 3,000 שנה. נחל יששכר חוצה את הרמה במרכזה ומחלק אותה לשתי יחידות – רמת צבאים מדרום לנחל ורמת כוכב מצפונו. הרמה מעובדת ברובה בשטחי חקלאות של גידולי תירס וחיטה, והיישובים בה מעטים. שפע המים שמגיע מן העמק לרמה הפך את האזור ל"אסם תבואה" ותוצרת חקלאית. בעל החיים הבולט באזור הינו הצבי הארץ-ישראלי שלעיתים ניתן לראותו בקבוצות, מדלג בשטח הפתוח.

מסלול ארוך של 36 קילומטרים יוצא מגבעת המורה דרך רמות יששכר עד למפגש עם נחל יששכר בבקעת בית שאן.  לממהרים ישנו חצי מסלול של 16 קילומטרים שמתחיל באזור התעשייה של רמת צבאים ומגיע עד למושב רמת צבי. השביל עובר דרך שדות מעובדים שבשוליהם צומחים עצי שיזף ומשוכות שיחי צבר. חולפים על פני חורבת מרצץ, בריכת יוחי, שהיא מאגר מים ולידה חורשת עצים ושולחן פיקניק. ממשיכים ל"גבעת פלמחים" ומצפה יוס ודוד המשקיף אל נופי התבור, גבעת המורה, רמת צבי וקיבוץ בית השיטה. הדרך יורדת אל קיבוץ בית השיטה, עוברת בחורשת השלום וחורשת יואב וממשיכה אל כביש הגישה המוביל לרמת צבי וליישוב מולדת.

אפשר גם לבקר באטרקציה שמכין למטיילים מדי השנה האמן פטר וינר ממעוז חיים. הוא נוהג ליצור ציור בשדות החיטה של אחד הקיבוצים בעמק בנושא משתנה והשנה הקדיש את הציור לציון 100 שנים לקיבוץ עין חרוד. ניתן לצפות בציור מכתף שאול במרומי הגלבוע.

איך מגיעים: ממערב לעיר בית שאן בכביש 71, בכביש הגישה לאזור התעשייה רמת צבאים ולקיבוץ שדה נחום.

רמת סירין   צילום: רונית סבירסקי

דרך הקמה

בשולי יער חרובית בנקודה בה נישא תל צפית מעל תוואי הדרך, מתחילה "דרך הקמה" שמתפרשת על מרחבי שפלת החוף עד לפאתי קיבוץ בית ניר. קק"ל הכשירה במקביל לערוץ נחל האלה שבילי אופניים וניתן לטייל בין השדות בהליכה, ברכיבה או בנסיעה. הכביש, שחלקו סלול, מתאים למעבר כל סוגי כלי הרכב וחולף על פני חניון אבירם ברכה. לימין הדרך שורות של עצים פרי, אפרסקים, אגסים, תפוחים ועצי שיזף. מן העבר השני פרדסים ובמרחבים הפתוחים שדות של חיטה בשלה שמחכה לקוצרים. בתחילת המסלול ניתן לראות מערכות מים עתיקות, בריכות לאיגום מים, תעלות שמוליכות את המים מערוץ הנחל אל הבריכות, רהט להשקיית הצאן ובאר אנטיליה עמוקה מאוד מרשימה ביופייה.

המסלול עובר בדרך המסומנת בירוק באזור המכונה גם "ארץ התנ"ך" ובו התרחשו סיפורי שמשון, דוד והפלשתים. מצומת ברקן פונים שמאלה לבית ניר, ממשיכים עד לפאתי "השכונה הביוספרית" ומתחברים לכביש 353. לאורך הדרך ניתן לראות תיבות קינון לעופות דורסים שמשמשים כהדברה ביולוגית נגד הנברנים והנחשים.

איך מגיעים: בכביש ירושלים תל אביב פונים למחלף לטרון, חוצים את צומת נחשון וממשיכים לצומת ראם. פונים לכביש 383 לכיוון כפר הרי"ף ומשם על פי השילוט ליער חרובית. ממשיכים לנסוע עוד כ-2 קילומטרים עד לתל צפית.

שדות בארץ הבתרונות

בתרונות רוחמה, שחורצים את אדמת האזור הם מראה נדיר שמושך מטיילים למסלולי טיול רגליים או רכובים. קק"ל הכשירה לאחרונה מסלולי אופניים חדשים ממזרח לקיבוץ רוחמה.  הרוכבים יכולים ליהנות מנופים ומראות מגוונים הפרושים על פני אזור קטן: נקיקי נחלים, חורשות אורנים ואיקליפטוסים ושטחים פתוחים של שדות החיטה שמבשילה לקראת הקציר. המסלולים יוצרים שלוש טבעות של מסלולי אופניים שמתחברות זו לזו.

הקומביין בעבודה    צילום: רונית סבירסקי

שבילי הרכיבה עוברים בסמוך לשמורת נחל שקמה, כשהערוץ מתחתר בסלע גירי ויוצר בקטעים מסוימים קניון מרשים. אפיק הנחל מתפתל  בין קירות סלע תלולים ומחשופי גיר לבנים. בשטח מצויים שרידים ארכיאולוגיים, בארות מים ותילים המעידים על התיישבות קדומה. חלקות רבות עובדו למטרות חקלאיות וזכו לכינוי "אסם התבואה" של ישראל. בעונה זו של השנה הם יוצרים משטחים עצומים זהובים של חיטה הנעה ברוח. בין השדות המעובדים צומחים וינקה עשבונית, מיני קדד, מלוח קפח ושיטה סלילנית.  לאורך גדות הנחל גדלים קנה מצוי, שיזף מצוי, פיקוס השקמה ודקל התמר. חדי העין יוכלו לצפות  בצבי ישראלי, ארנבת, דורבן, קיפוד מצוי, שועל מצוי, חתול ביצות וזאבים. באזור מאגרי המים ניתן לראות שפע של עופות.

איך מגיעים: מכביש 4 פונים בצומת ברכיה לכביש 35. בצומת גבעתי פונים ימינה לכביש 232. קצת לפני שדרות פונים שמאלה לכביש 334. אחרי כמה קילומטרים נמצאת הכניסה לקיבוץ דורות והחניון משמאל.