שבילי טיול מוצלים ברחבי הארץ

כשהשמש קופחת על הראש בעוז וקשה למצוא מפלט קריר כשמטיילים בשבילי הארץ, זוהי שעתו הגדולה של היער שפורש חסותו על המבקרים ומסתיר אותם בצל ענפיו. כשהשביל המוצל חובר גם למעיין מים צוננים או לנחל הזורם בין שיחי פטל ותאנים בשלות החוויה מתעצמת. בחרנו למענכם שבילים שמצליחים למזג את הקיץ באופן טבעי.

עין מרגנית ביער ביריה

חניון עין מרגנית מהווה נקודת מוצא לטיול בלב יער ביריה העבות. שילוב של דרכי עפר מפותלות בין עצי היער ותצפיות אל נופי הכנרת והגולן. מהחניון המוסדר, שהוקם על ידי קק"ל, יורדים אל עבר חורשת  ברושים בדרך עפר לאורך שביל המסומן בכתום. הדרך עוברת ליד חלקת אורן קנרי עד לנקודה שבה נפתח חלון אל נופי עמק החולה והגולן. הדרך יורדת אל נחל מחניים וחוצה את ערוצו הרדוד לכיוון הגדה השמאלית. חולפים על פני עצי איקליפטוס ושרידי מבנה ישן וממשיכים לצעוד לאורך גדת הנחל. מגיעים אל מזלג דרכים ופונים בימיני אל עבר מדרון תלול ממנו משקיפים אל חצור הגלילית ומתחם הקבר של חוני המעגל. באופק נשקפים נופי צפון הכנרת והגולן. חוזרים במסלול מעגלי לעין מרגנית. איך מגיעים: משער הכניסה למצפה עמוקה יוצאת דרך עפר המסומנת בכתום.

דרך נוף יער ביריה   צילום: רונית סבירסקי

חניון האלות וערוץ נחל קדש

תחילתו של המסלול בחניון האלות שניתן לערוך בו פיקניק. פיסת הצל הראשונה והקרירה נמצאת תחת עץ אלה אטלנטית עתיקת יומין שהפכה לסימן ההיכר של החניון. גילה מוערך בכמה מאות שנים וענפיה יוצרים כעין פסל סביבתי. קק"ל הציבה במקום שולחנות פיקניק, הקימה גשרונים קטנים מעל תעלת ההשקיה והתקינה פינות ישיבה. מהחניון נוסעים בכביש 899 עד למצודת ישע (מצודת כ"ח) ומחנים את הרכב. מטיילים לאורך שביל מרוצף המתעקל צפונה, חולפים על פני קבר האחים של חללי נבי יושע וממשיכים לאורך הגדר המקיפה את המצודה עד לתצפית מעל נחל קדש. בנקודה זו נפרשים נופי מצוקי נחל קדש, עמק החולה והגולן. המשך המסלול מוביל מזרחה בשביל היורד אל מבנה פילבוקס בריטי. באתר חניון קטן ותצפית לכיוון עמק החולה ורמת הגולן. "שביל הפלמ"ח" המסומן אדום יורד מהחניון אל עבר ערוץ נחל קדש. זהו התוואי שבו עלו לוחמי הפלמ"ח בדרכם לכבוש את משטרת נבי יושע. המסלול מתאים למטיבי לכת וכרוך בירידה תלולה ומדרגות גבוהות. פוסעים בתוך סבך מוצל של עצים וחורש ים-תיכוני עד לערוץ הנחל. פונים מזרחה וממשיכים בירידה לאורך הערוץ עד לחניון קדש. מומלץ להקפיץ רכב לחניון קדש לאלה שאינם רוצים לטפס את השביל בחזרה. איך מגיעים: מכביש 90 בין ראש פינה לקריית שמונה, פונים בצומת כ"ח לכביש 899 וממשיכים כחצי קילומטר במעלה הכביש. מול המסעף לקיבוץ יפתח פונים דרומה על פי השילוט לחניון האלות.

ערוץ נחל קדש    צילום: רונית סבירסקי

נחל השופט רמות מנשה

מימיו של נחל השופט זורמים כל השנה בתוך תוואי ירוק, סבך של עצים ושפע של מעיינות. גדות הנהר עשירים בעצי ערבה, אולמוס שעיר, הרדופים, תאנים ושיחי פטל גדושים בפרי כהה ועסיסי בחודשי הקיץ. תחילת המסלול בחניון חרובים שהוכשר על ידי קק"ל. בצל האורנים ניתן לערוך פיקניק ומשם לצאת למסלול מעגלי קצר. עין אמי הוא מעיין שמתנקז לבריכת נופרים קטנה ומעליה ניצב סלע בצורת קשת. הבריכה מוקפת בעצי קטלב וצמחי מים. ממעיין אמי ממשיכים בשביל המסומן לבן-אדום-לבן ופונים אל תוך חורשת ברושים המובילה אל ערוץ נחל השופט. מגיעים אל מפל קטנטן הנופל אל בריכה קרירה מוקפת בעצי אולמוס שעיר, צפצפות, ערבות ואורנים. מהבריכה ממשיכים במורד הנחל, חולפים על פני סכר, חוצים מנהרות אפלוליות של סבך קנים ומגיעים לשרידי טחנת קמח. עולים בשביל קצר ומעט תלול שמשלים את התוואי המעגלי עד לעין אמי. קק"ל הכשירה לאורך הנחל שביל שמותאם לבעלי מוגבלויות. איך מגיעים: מצומת יקנעם למושבה יקנעם. חוצים את המושבה לכל אורכה עד למשרדי קק"ל. פונים ימינה בכביש צר לאורך גדר הקיבוץ ומחנים את הרכב.

גשרון מעל נחל השופט    צילום: רונית סבירסקי

שביל היער הקסום ביער חוף הכרמל

יער חוף הכרמל הוא קרוב-רחוק, נוגע לא נוגע בכרך הגדול. נסיעה קצרה מחיפה והרגליים צועדות בנוף מיוער וירוק. בחורף פריחות בשלל צבעים ובקיץ משב רוח קליל וים כחול שנפרש באופק. "שביל היער הקסום" נמצא בסמוך למושב עופר. זהו מסלול טבעתי שאורכו כקילומטר וחצי והוא יוצא מחניון הזיתים, שהוקם לזכרו של איש אגף היעור של קק"ל, משה קולר. פוסעים בשביל עפר מסומן כחול בוואדי נטוע כרמי זיתים ונכנסים למעבה היער. שביל מסומן באדום מתפתל בין עצי חורש צפופים. חלונות הצצה בין גזעי העצים מאפשרים תצפית אל הים ואל מישור חוף הכרמל. השביל ממשיך בין עצי איקליפטוס נישאים וביניהם פזורות כוורות דבורים. עץ חרוב רחב צמרת ניצב בצומת שבילים וממנו ממשיך המסלול עד לחלון נוף שנפתח אל הים ומשם בחזרה אל חניון הזיתים. איך מגיעים: מכביש 4 פונים בצומת עופר לכיוון מושב עופר ומשם לפי השילוט לחניון הזיתים.

יער חוף כרמל    צילום: רונית סבירסקי

מעיינות, כרמים וזיתים בסטף

אזור הסטף בהרי ירושלים הוא שילוב של קטעי הליכה מוצלים ובריכות של מים צוננים שמקבלות את מימיהם משני מעיינות ניקבה. מסלול ההליכה עובר בין בוסתנים, חלקות חקלאיות וגני ירק שמעובדים בשיטות חקלאיות עתיקות. מים זורמים בתעלות צרות בין החלקות ומוסיפים צלילי פכפוך לשקט שמסביב. המסלול יוצא ממגרש החניה העליון בתוואי הקדום המסומן בירוק ועובר בין כרמי זיתים ושטחים מעובדים. הדרך יורדת אל פינת עופר שממנה צופים אל בתי הכפר הנטושים. במקום התגלו שרידים מהתקופה הכלכוליתית  (4000 לפנה"ס) המעידים על התיישבות חקלאית. הדרך ממשיכה לעין סטף הנובע מתוך מערה חצובה בסלע. מן המערה יוצאת ניקבה שמזרימה את מימי המעיין אל תוך בריכה. ניתן לעבור בתוך הניקבה בהליכה שפופה עד לצדה השני. מהבריכה ממשיכים לאורך החלקות המעובדות כשביניהם זורמים מים בתוך תעלות בנויות ומטויחות. בחלקות מגדלים צמחי תבלין וירקות אורגניים בשיטות גידול מסורתיות עתיקות. המסלול ממשיך לעין ביכורה שגם בה ניתן לעבור לאורך הניקבה והפעם בהליכה זקופה עד למערה שיש בה נטיפים וזקיפים. סיום המסלול עובר ליד כרם ענבים מוקף גדרות אבן שבו ניתן לראות שיטות הדלייה שונות. איך מגיעים: מצומת סטף במפגש הכבישים מבשרת ציון, צובה ועין כרם.

טיול או ניווט ביער קוממיות

יער קוממיות בשפלת יהודה חובק בקרבו מסלול טיול טבעתי בצל חורשות אורנים ואיקליפטוסים, משוכות צבר ובוסתני פרי. תחילתו ב"שביל הכפר" הסמוך למוזיאון גבעתי (מצודת יואב). המצודה שימשה במלחמת העולם הראשונה כמפקדה הראשית של הצבא הבריטי בדרכו לירושלים. ב-1938 הפך המבנה לתחנת המשטרה הבריטית בשם עראק א-סואידן. "שביל הכפר" מוביל אל באר הכפר ואל מחצבות כורכר קדומות. בשנות ה-90 של המאה הקודמת נטעה קק"ל חלקת איקלום ביער ובה פותחו מיני צמחי נוי שהותאמו לאקלים חם ומיעוט גשמים. לבד מטיול מעגלי נינוח ניתן לחוות את היער בפעילות של ניווט ספורטיבי. קק"ל ואיגוד ספורט הניווט הציבו ביער 30 תחנות מסומנות. המטייל-מתחרה עובר בין התחנות בעזרת מפה ומצפן. בסיום המסלול ניתן לשוב לחניון גבעתי שמציע מתקני פיקניק ומשחקים ומונגש לבעלי מוגבלויות ולהמשיך לגבעת ארנון. הגבעה משמשת כאתר הנצחה לחללי גדוד 51 של חטיבת גבעתי ולצדו נחשפה בחפירות ארכיאולוגיות גת עתיקה. אפשר לשלב מסלול מוצל נוסף בחורשת שפיר הנמצאת בכניסה למושב שפיר. החורשה ניטעה כחלק מתוכנית לעיצוב נוף הכבישים בדרום והקמת "שביל הגשר". המסלול טבעתי, מסומן כחול ומוביל את ההולכים בינות לעצי בוסתן אל הגשר מעל נחל גוברין. איך מגיעים: מכביש 35 מצומת פלוגות פונים לחניון גבעתי.