מסלולי טיול קלים ומוצלים ביערות קק"ל

לכבוד הקיץ שהגיע, החום והחופש הגדול, קק"ל מציעה מסלולי טיול קלים שמתאימים למשפחות וכאלה שרוצים טיול נינוח בחיק הטבע המוצל ורק מבקשים להשאיר את השטח נקי אחרי הביקור

פארק הירדן     צילום: רונית סבירסקי

פארק עמק התכלת

בשנת 2019 נפתח פארק עמק התכלת בצפת. הפארק שוכן בגיא נחל ביריה, מיובלי נחל שכווי הנשפך לנחל עמוד, בשטח ירוק המשתרע על פני כ-580 דונמים. מעיינות קטנים מפכים בגיא, בוסתנים של עצי זית ורימון, עצים המייצגים את החורש הים תיכוני, נוף הרי הגליל והר מירון. בין השבילים ניתן לראות מדי פעם עדרי יעלים, יחמורים, צבאים או איילים נקודים. המקומות הלחים משמשים אתר רבייה חשוב לבעלי חיים מקבוצת הדו-חיים – סלמנדרה, צפרדע הנחלים, חפרית ואילנית.

איך מגיעים: מהכניסה הראשית לצפת נוסעים לכיוון התחנה המרכזית. כ-500 מטרים מצומת הכניסה הראשית פונים ימינה לרחבת החניה של הפארק.

מעיין עין גבר - יערות, מעיינות ובית כנסת עתיק

מעיין עין גבר נמצא ביער ביריה, הגדול ביערות הנטועים בגליל. היער משתרע על פני כ-20 אלף דונמים במדרונות המשתפלים מאזור צפת ועין זיתים מזרחה, לעבר ראש פינה וחצור הגלילית. המעיין נובע בדרך כלל בכל ימות השנה. במקום נותר מבנה מתקופה הבריטים ולצדו בריכת איגום וחניון קטן של קק"ל. בסמוך, שרידי בית הכנסת הקדום נבוריה מהמאה ה-6 לספירה, ששוחזר בחלקו בשיתוף פעולה של קק"ל ורשות העתיקות. הוא התפרסם בכתובת שהתגלתה על משקוף דלת הכניסה, כתובת נדירה המציינת תאריך: "למספר ארבע מאות ותישעים וארבע שנה לחורבן הבית נבנה בסרר חנינא בן ליזר ולוליאנא הבר יודן". הכתובת מעידה שבית הכנסת נבנה בשנת 494 לחורבן בית המקדש (564 לספירה), בעת כהונתם של חנינא בן ליזר ולוליאנא בר יודן כראשי הקהילה, או ראשי בית הכנסת. בית הכנסת התקיים עד שנת 640 לספירה בערך.

עין נבוריה   צילום: רונית סבירסקי

כ-200 מטרים למרגלות אתר בית הכנסת על דרך הנוף, נובע עין נבוריה בלב משטח סלע לבן. קק"ל בנתה במקום טרסות ונטעה  עצי בוסתן. בהמשך נמצא מצפור אבי ויגדר, שהפך לאתר קמפינג מוצלח בקרב המטיילים בזכות שטח פניו המישורי. המצפור חוסה בצל עצי אורן קנרי גדולים. מצפור נוסף בדרך הנוף נקרא על שם טום וסשה. שני המצפורים צופים על נחל דלתון, עמק החולה, הגולן והחרמון. איך מגיעים: בכביש העולה ממירון לצפת (כביש 89) ממשיכים בכביש העולה לדלתון (כביש 886) ומשם לפי השילוט לדרך נוף יער ביריה.

פארק הירדן - טחנות קמח על גדת הירדן

פארק הירדן נמצא מצפון לכנרת על הגדה המזרחית של נהר הירדן. יש בו חניוני לילה מאורגנים, שירותים ומקלחות ומסלולי טיול. אחד ממסלולי הטיול בפארק עובר בתוך אמה המזרימה מים מהירדן לאתר טחנות הקמח המשוחזר. ההליכה באמות היא מסלול שמתאים לקיץ, אך הרחצה בהן אסורה. באזור פארק הירדן פעלו בעבר לפחות 12 זוגות של אבני ריחיים, שניצלו את שפע המים הזורמים בערוץ הירדן. המים לטחנות זרמו בארבע תעלות מטויחות. אחת התעלות שופצה והיא מוליכה מים לאורך כ-600 מטרים אל שתי טחנות קמח הנמצאות ליד החניון המרכזי של הפארק. טחנות הקמח המשוחזרות הן מסוג טחנות המגלש. המים גולשים במגלשה אלכסונית אל מנהרה הנמצאת בקומה התחתונה של המבנה. כוח המים מסובב גלגל כנפיים, וזה מסובב את אבני הטחינה. טחנות מגלש אופייניות למקומות שבהם קיים זרם גדול של מים. ברוב חלקי הארץ נבנו טחנות ארובה, שבהן הפילו את המים המוזרמים מגובה רב יחסית, כדי שיהיה בכוחם להניע את גלגל הכנפיים שסובב את אבני הריחיים. איך מגיעים: מגשר אריק נוסעים מזרחה בכביש העולה לקצרין (כביש 87). ממשיכים עוד כ-3 ק"מ עד צומת בית צידה ופונים צפונה (שמאלה) בכביש 808. אחרי כ-2 ק"מ פונים שמאלה לכניסה לפארק.

טחנות קמח ופלגי מים בפארק הירדן    צילום: רונית סבירסקי

פארק בריטניה - בוסתנים ומצפורים

פארק בריטניה, נמצא בלבה של שפלת יהודה, הוא מרחב של 40 אלף דונמים ובו גבעות מכוסות חורש טבעי, יערות נטע אדם ובוסתנים. בין כל אלה פזורים אתרים מהעולם הקדום. קק"ל פיתחה ביער דרך נוף, חניונים, מצפורים ושני מסלולי הליכה, אחד מהם הוא שביל הבארות. שביל הבארות מתאים למשפחות מטיבות לכת. המסלול המעגלי עובר ביער של עצי אלון, אורן וחרוב וממנו משקיפים על גבעות השפלה, עמק האלה והרי ירושלים. לאורך הדרך פזורים שרידי התיישבות קדומה, מערות, גתות ובארות.

איך מגיעים: מהשער הצפוני של פארק בריטניה, כקילומטר ממערב לצומת זכריה (כביש 383, ליד סימן ק"מ 17). נוסעים בדרך הסלולה דרומה כ-2 ק"מ עד לצומת דרכים שממנו מתחיל המסלול (מסלול בצבע אדום).

צילום: רונית סבירסקי

סטף - חקלאות עתיקה

אתר הסטף ממוקם בצדו המזרחי של הר איתן, מערבית לירושלים. הוא ממוקם על מדרון ירוק היורד אל נחל שורק. שני מעיינות נובעים משקים את המדרגות החקלאיות (טראסות) בשיטות שהיו נהוגות בתקופת ממלכת יהודה. התושבים גידלו גני ירק שהושקו ממי המעיינות ובוסתנים שנהנו ממי הגשמים באזור ביניהם כרמי ענבים, זיתים ומטעי שקדים.

איך מגיעים: מכביש נחל שורק (מספר 386) ממשיכים בשביל מסומן להולכי רגל.

צילום: פנינה לבני לארכיון הצילומים קק"ל

יער אילנות - 750 עצים מכל העולם

יער האילנות נמצא בלב השרון בסמוך ליישוב קדימה. 750 מיני עצים צומחים זה לצד זה ומייצגים מגוון של עצים שהובאו מרחבי העולם על מנת לבדוק כיצד הם מתאקלמים בארץ. סיור ביער הוא חוויה לאוהבי טבע והזדמנות לעריכת היכרות עם עצים שונים שאינם אופייניים לארץ ישראל, חלקם בעלי מראה אקזוטי. קק"ל מפעילה ביער האילנות מרכז מבקרים המוקדש כולו לעצים, משלב את הטכנולוגיות החדישות ביותר בתחום.

איך מגיעים: כביש חיפה-ת"א הישן (כביש 4), בין צומת דרור לצומת השרון (צומת בית ליד). לנוסעים על כביש 4 לכיוון צפון - יש לפנות מהכביש ימינה עם השילוט לגן הבוטני יערני אילנות. לנוסעים על כביש 4 לכיוון דרום - יש להמשיך עד צומת הדסים, לבצע סיבוב פרסה ולהמשיך צפונה על כביש 4, עד הירידה לגן הבוטני היערני אילנות. ב - waze: גן בוטני ארבורטום אילנות

מפגש צמרות ביער האילנות   צילום: רונית סבירסקי

פארק אשכול - לשכשך רגלים ולדוג דגים

פארק אשכול הוא נווה מדבר ירוק. יש בו משטחי דשא גדולים, עצי דקל, זית ושיטה ופלגי מים הזורמים ביניהם ומאפשרים למבקרים לשכשך רגליים וגם לדוג דגים. הפארק שוכן בגדה הדרומית של נחל הבשור ונובעים בו עיינות הבשור - מעיינות שופעים היוצרים פלג קטן. במקום, מסלולי טיולים מסומנים.

איך מגיעים: נוסעים בכביש 241 (צומת גילת- אופקים-צומת מעון). פארק אשכול נמצא בין ק"מ 5-4.

יער המלאכים - מתחמי פיקניק ומתקני משחקים לילדים

יער המלאכים משתרע על פני 7,000 דונמים ונמצא כ-4 ק"מ ממזרח לקריית גת. קק"ל הציבה ביער חניוני נופש מצוידים בשולחנות פיקניק ובמתקני משחק לילדים והכשירה דרכי יער המובילות אליהם. חפירות ארכיאולוגיות חשפו ביער אתרי עתיקות. בחניון המרכזי הוצבו מתקני משחקים מותאמים לילדים עם מוגבלויות ושירותים נגישים.

איך מגיעים: הכניסה ליער נמצאת כארבעה ק"מ ממזרח לקריית גת (כביש 35, בין סימני ק"מ 24-23). ב-Waze: יער המלאכים.

מתקני משחקים ביער המלאכים    צילום: רונית סבירסקי

יער להב - חניונים, בוסתנים ואתרי מורשת

יער להב, מהגדולים ביערות קק"ל, צומח בגבול המדבר. היער משתרע על פני יותר מ-25 אלף דונמים והוא עשיר באתרי טבע ונוף ובאתרי עבר ומורשת. קק"ל פיתחה ביער דרכים, הכשירה חניונים ונטעה בוסתנים של עצי פרי.

איך מגיעים: מכביש בית קמה-באר שבע (כביש מס' 40). כ- 2.5 ק"מ מדרום לצומת בית קמה מסתעף כביש הגישה לקיבוצים דביר ולהב -צומת דבירה (כביש 3255). חולפים על פני דביר ומגיעים לכביש הגישה ליער להב. (בין סימני 8-9 ק"מ)