דון ג'ואן במיטבו

 

הקהל עמד על רגליו, מחיאות הכפיים סרבו לדעוך וקריאות "בראבו" נשלחו לעבר זמרי הסולו זה אחר זה בסיום בכורת האופרה "דון ג'ובאני" באופרה הישראלית. שלוש ורבע שעות של הנאה כולל הפסקה אחת.

 

 דון ג'ובאני, לפורלו ודונה אלווירה     צילום: יוסי צבקר

 

דמותו של כובש הנשים האולטימטיבי הסעירה סופרים, משוררים ויוצרים מהמאה ה-17 עד ימינו. דון ג'ובאני באופרה שנכתבה על ידי מוצרט ב-1787 מונה את כיבושיו במספרים. באיטליה 640 נשים, בגרמניה 231, בצרפת 100, טורקיה 91, ספרד 1003 וסך הכל 2065 נשים. במהלך שלוש ורבע שעות באופרה הוא מנסה להוסיף לרשימה עוד 10 נשים לפחות. מניין הנשים כשלעצמו יכול להוות מושא לקנאה אצל מרבית הגברים אבל בהתחשב בעובדה שכל זה התרחש בטרם מלאו לו 25 זו כבר תופעה שדורשת מכון גמילה.

 

על כישוריו של מוצרט שהחל להלחין מוזיקה בגיל חמש אין עוררין. כשהוא לקח לידיו סיפור כל כך סקסיסטי במאה ה-18 והלחין אותו לאופרה הוא היה בן 31. הבכורה נועדה ל-15 באוקטובר אבל נדחתה ל-24 עקב מחלת אחד הזמרים. צוות הזמרים הקטן של האופרה לא עמד בעומס העבודה שהוטלה עליו והכל התנהל בעצלתיים. בסופו של דבר נולדה אחת האופרות הידועות ומה שנותר כדי להפוך אותה ללהיט בכל פעם מחדש הוא מציאת זמרים טובים, בימוי איכותי ותפאורה מתוחכמת.

 

הבמה המסתובבת שהובאה מלונדון    צילום: יוסי צבקר

 

האופרה הישראלית הצליחה לעשות את זה. הפקה משותפת עם בית האופרה המלכותי קובנט גרדן לונדון, בית האופרה ליסאו ברצלונה והאופרה של יוסטון שכוללת שורה ארוכה ומרשימה של זמרים בינלאומיים בעלי רקורד מרשים מאופרות נחשבות ביותר בעולם הניבו ערב עם ניחוח של חו"ל. הבמאי, מעצבת התפאורה, מעצב הווידאו, הכוראוגרפית, מעצבת התלבושות ומעצב התאורה כולם הגיעו מבתי האופרה בחו"ל שהיו שותפים להפקה. התפאורה, שכולה מורכבת על במה מסתובבת, הובאה מהאופרה של קובנט גרדן לונדון.

 

 הכלה המחוזרת בערב חתונתה    צילום: יוסי צבקר

 

במרבית המקרים זמרי האופרה אינם בהכרח מתאימים בגיל ובמראה לתפקיד אותו הם מגלמים. הליהוק של האופרה הישראלית הצליח לדלג על המשוכה הזו ולהביא זמרים וזמרות שקל להזדהות עם דמותם. בערב הבכורה גילם את דון ג'ובאני פאלה קנודסן יליד דנמרק שמראהו הכובש אכן משכנע שהוא יכול להפיל ברשתו אין ספור נשים. היפהפייה האקזוטית מרוסיה יקטרינה בקנובה היא דונה אנה הפרועה, משחקת משחק כפול כקורבן תמים שנפל ברשתו של דון ג'ובאני. אביה שיוצא להגנה על שמה הטוב נהרג בדו קרב על ידי דון ג'ובאני.

 

דון ג'ובאני, לפורלו ודונה אנה    צילום: יוסי צבקר

 

בניגוד לאופרות שפורשות מארג שלם של דרמות וטרגדיות בדון ג'ובאני אין התפתחויות מסעירות אבל השילוב של המוזיקה המשובחת של מוצרט, הזמרים המצוינים, משחקי הכיבוש של הדמות הראשית ויחסי הכוחות הכפייתיים שלו עם משרתו לפורלו שאותו מבצע הזמר האיטלקי גווידו לוקונסולו מצליחים לרתק את הקהל. לבד מן החלק האחרון שבו דון ג'ובאני מאבד את שפיותו ובתהליך גסיסתו הוא שומע את קולות האנשים שחוזרים אליו בראשו מבלי שנוכחותם מוצגת על הבמה. זהו ניסיון מעניין אבל בעייתי מבחינת העניין ואיכות הסאונד.

 

זמרי האופרה הישראלית מיוצגים על ידי ענת צ'רני שמבצעת בכישרון ובחן את תפקיד הכלה הטריה צרלינה לחילופין עם דניאלה סקורקה. החתן מזטו הוא הזמר האיטלקי דניאל ג'יוליאניני שמופיע לסרוגין עם עודד רייך. דונה אלווירה שבורת הלב והנבגדת היא הזמרת האירית סלין בירן ועל כולם מנצח דניאל אורן לסירוגין עם המנצח נמרוד דוד פפר שעבד בשנים האחרונות כמנצח משנה לצדו של ג'יימס לוין, מנהל בית האופרה המטרופוליטן בניו יורק. לא בכל יום פוגשים שורה של זמרים ויוצרים חשובים מהעולם בכפיפה אחת וזו הזדמנות נהדרת לצפות ולהנות מהם כאן ועכשיו.

 

דון ג'ובאני מוצג במשכן האופרה הישראלית עד 24 בפברואר 2018