נחל קישון ורכבת העמק - החזירו עטרה ליושנה

 

הנחל שסבל מזיהום קשה ותדמיתו נפגעה זכה לשיקום והצמחייה מלבלבת סביבו, רכבת העמק שנסעה לצדו שוחזרה וקרון הרכבת המקורי שופץ והוצב על פסי הרכבת כפי שהיה בעבר. מעיין צלול, דגים, עצי תות רחבי צמרת, שביל הליכה קצר ויפה שעובר על גדת נחל הקישון ופארק גדול לפיקניק בחיק הטבע

 

נחל קישון זוקף קומה ומתנער מהתדמית השלילית שדבקה במימיו. הוא עבר ימים קשים כשבערוצו זרמו מים עכורים וגדותיו גדשו אשפה. קק"ל, רשות נחל קישון והמשרד לאיכות הסביבה לקחו אותו תחת חסותם והשיבו לו את צלילותו. צמחייה מלבלבת לאורך אפיקו, צמחי תבלין מפיצים ניחוח רענן ובין כל אלה עצי תות שופעים בקיץ פרי שחור עסיסי או לבן בשרני מתוק. 

 

 פסי רכבת העמק בצל עץ התות בעין אלרואי    צילום: רונית סבירסקי

 

הדגים חזרו אל הנחל

תחילת המסלול במעיין אלרואי שנביעתו הקרירה זורמת אל נחל הקישון. בעין אלרואי יש חיבור של טבע והיסטוריה. מימיו מפכים בפכפוך עדין תחת סבך של שיחי פטל ונענע משובלת וזורמים במורד בצל עץ תות גדול אל בריכת איגום שגם היא מכוסה בצמחי מים. חלונות קטנים, שנפערים בין הצמחייה מגלים מים צלולים ושפע של דגי נחל מסוג חפף. בסמוך לבריכת האיגום ניצבים שרידי מסילת רכבת העמק ושלט המספר על זאב שורקי ז"ל, תושב שכונת אלרואי בקריית טבעון שיזם את בניית הבריכה.

 

 שביל הליכה על גדת הנחל      צילום: רונית סבירסקי

 

על אדני המסילה מופיע התאריך 1908, השנה שבה הם הונחו. קק"ל בנתה סביב הבריכה מדרגות אבן גדולות שניתן לשבת עליהן בצל עץ התות הגדול ולצפות בדגים. שביל הליכה קצר של 400 מטרים מתפתל לצד זרימתו של המעיין וממשיך עד עץ האקליפטוס הענק שניצב על גדת נחל קישון. השביל תוכנן על ידי האדריכלית יהודית גרמי כרצף של אבני שטח מסותתות מונחות זו לצד זו. לאורך השביל נשתלו עצי תות, צפצפות, דולב מזרחי ואקליפטוסים. צמחייה סבוכה של עוג, הרדוף נחלים, נענע משובלת, רוזמרין וכרפס נחלים משתלבים בין העצים. שלטי הסבר הוצבו לצד העצים והצמחים, והמטיילים יכולים ללמוד על המינים השונים הגדלים במקום. ערוץ נחל קישון שופע מים אחרי חורף גשום. רחש הזרימה נשמע היטב ומפלונים קטנים שוצפים בדרכם אל הים. ניתן לטייל בשביל הקצר עד האקליפטוס הגדול ומשם להמשיך בהליכה נינוחה כקילומטר נוסף עד לגשר ג'למה בפארק העמקים.

 

 ערוץ נחל קישון לאחר פעולות השיקום     צילום: רונית סבירסקי


דגים במים וצמחייה ירוקה על גדת הקישון      צילום: רונית סבירסקי

 

האיש שהציל את הרכבת

מסלול הטיול ממשיך אל תחנת רכבת העמק שעברה תהליך שימור ושחזור. הרכבת החיג'אזית הוקמה בתקופה העות'מאנית במטרה לקשר בין הבירות החשובות במזרח התיכון. חלקה הראשון נבנה כדי להסיע את עולי הרגל למכה וחלקה השני, שנקרא רכבת העמק, נבנה בצפון ארץ ישראל לצרכי מסחר ותעבורה. תהליך התכנון וההקמה נמשך 5 שנים כשהקטע הראשון נחנך ב-1901 והאחרון ב-1905 והיא פעלה עד 1952. הקטעים האחרונים, שקבלו את השם "רכבת העמק" עברו בין חיפה לדרעא (בדרום סוריה), לגשר, לכפר יהושע ולבית שאן. פסי רכבת העמק היו צרים מאלה של הרכבת החיג'אזית וכך גם הקרונות. כתוצאה מכך הנוסעים על מטענם נאלצו לעבור מרכבת אחת לשנייה בתחנת המפגש בין הרכבת החיג'אזית לרכבת העמק.

 

 קטעים מאדני הרכבת המקורית וקרון VIP     צילום: רונית סבירסקי

 

הקטר שב הביתה

איטיותה של הרכבת יצרה סביבה הומור ואגדות אבל בפועל ניתן היה לרוץ לצד הרכבת במהלך נסיעתה ולטפס על כל אחד מקרונותיה. בשנת 1935 נוסדה שכונת אלרואי בסמוך למסלולה של הרכבת. תושבי המקום ביקשו להקים עבורם תחנת רכבת שתאסוף את התושבים המתגוררים בסביבה. בשנת 1943 הוקם מבנה אבן מלבני סילקט צבועים בלבן ששימש כתחנת הרכבת. נחום לוי, תושב אלרואי, נלחם על כך שהתחנה לא תהרס ופתח במאבק לשמר אותה ולהפוך את המקום לאתר היסטורי. הוא הצליח לגייס מרכבת ישראל קרונות עתיקים מסוגים שונים ולשפץ את התחנה בסיוע המועצה לשימור אתרים וקק"ל. בתוך המבנה הקטן תלויים היום צילומים מהשנים בהם פעלה הרכבת ולוח הזמנים שלה בתוואי שבו היא נסעה. קטעים מאדני הרכבת הוצבו בחזית וקרונות עתיקים בניהם קרונות משא, נוסעים וקרון "אח"מים", הובאו למקום כמיצג המשחזר את אותם ימים. בשבוע הראשון של מאי 2012 הצליח נחום לוי להגשים חלום ולהביא לאתר אלרואי את קטר הרכבת המקורי כשהוא משופץ ומשוחזר ובתוכו מיני מוזיאון המתעד את תולדות רכבת העמק.

 

 שחזור תחנת רכבת העמק בשכונת אלרואי    צילום: רונית סבירסקי

 

פארק העמקים

מהשביל הקצר של רכבת העמק באלרואי אפשר להמשיך כקילומטר נוסף עד לגשר ג'למה בפארק העמקים או לחזור בנסיעה אל כביש 7213 ולשים בווייז פארק העמקים הממוקם לצד אפיקו של נחל קישון. אפיק הנחל שוקם ולצדו נטעו שפע של עצים מצלים, ספסלי פיקניק ואפשרות לשבת על שפת הנחל ולשכשך רגליים. מעל תוואי הנחל ניצבים שני גשרי אבן עצומים. האחד מהם הוא גשר ג'למה, ששימש את רכבת העמק ולצדו גשר נוסף ששימש ככביש. גשרי האבן בנויים בצורת קשתות מסיביות ויפה לטייל מתחתם ולעלות להשקיף ממעל על אפיק הנחל. רחבת הפארק מרוצפת בשביל היורד אל המים ומגיע אל עץ אקליפטוס עתיק שהוא אחד הגדולים בארץ. העץ מוקף ומוגן בגדר וענפיו מסוככים על שטח גדול שניתן לשבת מתחתיו ולהסתתר משמש הקיץ היוקדת.

 

גשר ג'למה      צילום: רונית סבירסקי

עץ האקליפטוס הענק       צילום: רונית סבירסקי

 

עצים נוספים נטועים ברחבי הפארק ביניהם כליל החורש, אלון תבור, עצי חרוב, אורנים, תאנים, אקליפטוסים ועצי תות. בקיץ, מכוסים העצים בפרי תות לבן או שחור נוטפים עסיס והידיים מושטות לקטוף ולטעום. השפתיים מתכסות בגוון כחלחל, קצות האצבעות משחירות ולפרי יש  טעם של עוד. מקורו של עץ התות אינו מהמזרח התיכון. הוא הובא לארץ על ידי המוסלמים יחד עם תבלינים ובשמים בדרך המשי מהמזרח הרחוק. הברון רוטשילד נטע עצי תות במושבות הראשונים, שהוקמו בסוף המאה ה-19, במטרה לפתח את תעשיית המשי והערבים השתמשו בגזעו לצריכה ביתית. בסין, התות משמש לתעשיית בדי המשי. זחל טוואי המשי ניזון מעלי התות והופך במהלך חייו מזחל לגולם שמוקף בחוטים עדינים, שמהווים את חומר הגלם לחוטי המשי. בארץ לא הצליחו לפתח את תעשיית המשי אבל העצים שהובאו נותרו כמזכרת לאותם ימים.

 

תות עץ שחור בפארק העמקים     צילום: רונית סבירסקי

 

איך מגיעים לתחנה המשוחזרת: קריית טבעון, רחוב ברק בן אבינועם בשכונת אלרואי. מצומת העמקים (כביש 70 ו-75) פונים לכיוון קריית טבעון, ומשם בכביש 7213 לכיוון אלרואי. כדי להגיע לרחוב ברק בן אבינועם צריך להקיף את השכונה דרך רחוב מזרח. בווייז: תחנת רכבת העמק אלרואי.