מאגרי מים בצפון - מים משמים

הגשמים גודשים את מאגרי המים, שנראים כמו אגמי מים פסטורליים, המעיינות נובעים בזרימה חזקה והמפלים גועשים בשצף. מסלולי טיול רטובים מאוד מעמק בית שאן, דרך נתיב מאגרי המים וציר המפלים של רמת הגולן.

מסלולי טיול רטובים וצוננים הם בדרך כלל להיט קייצי שמוצע למטיילים. לחורף יש מראות וצבעים שהופכים את המים לא פחות אטרקטיביים מאשר בקיץ. לא חייבים לטבול בהם מספיק לצפות בשפעת המים, בגווני הכחול השונים ובעופות המים שנודדים בעונה זו של השנה כדי להעצים את החוויה. הגשמים גודשים את מאגרי המים, שנראים כמו אגמי מים פסטורליים, המעיינות נובעים בזרימה חזקה והמפלים גועשים בשצף. מסלולי טיול רטובים מעמק בית שאן, דרך נתיב מאגרי המים וציר המפלים של רמת הגולן.

מאגר "שין" ברשפים    צילום: רונית סבירסקי

עמק המעיינות

בצל עצי חרוב, איקליפטוסים, צמחי קנה וגשרוני עץ עובר מסלול לאורך ערוץ נחל הקיבוצים ב"עמק המעיינות". על מנת להגיע אליו פונים ימינה בכביש 669 אחרי ההתפצלות עם כביש 6667. ניתן ללכת על גדות הנחל, לנוח בצל העצים או לערוך פיקניק על שולחנות העץ הפזורים בשטח. מנחל הקיבוצים ממשיכים לכיוון "מאגר רשפים". מגיעים אליו מכביש 669, בסמוך לכניסה לקיבוץ רשפים פונים על פי השילוט לדרך אספלט מסודרת ונוסעים בין שדות חקלאיים מוריקים ומטעי תמרים כשממול מתנשא הגלבוע. חולפים על פני השלט המכוון למאגר וממשיכים לכיוון "עין מודע".

עין מודע   צילום: רונית סבירסקי

משולש המעיינות

זהו חניון מסודר שמהווה אחד מתוך "משולש המעיינות" באזור ומתאים להתחיל בו את היום בארוחת בוקר או קפה חם. בכניסה חניה מסודרת לרכבים פרטיים ואוטובוסים. מים צלולים, דקלים, ברושים וטבעת של עצי איקליפטוסים שמקיפה את המתחם. אם תנסו לפצח את מיני העצים הנטועים במקום תגלו שלפחות אחד מהם אינו מוכר. זוהי האלביציה הוורודה שפורחת בחודשי הקיץ. עצי בוסתן נוספים שפזורים מסביב למעיין הם עצי חרוב וזית.

מאגר רשפים - פנורמת נוף

מ"עין מודע" ממשיכים אל פסגת הגבעה הסמוכה שבראשה ממוקם "מאגר רשפים". לא רק מאגר המים הכחול יפה לצפייה גם תצפית הנוף על עמק המעיינות ועל שטחי החקלאות הירוקים מעצים את החוויה. פנורמה של 360 מעלות, רכס הגלבוע, רמת צבאים, קיבוצי העמק, בית השיטה וניר דוד. במאגר הוקצו שטחים לגידול דגים עם מתקנים מיוחדים שמזרימים חמצן למים. הציפורים הנודדות נמשכות אל הדגים ומדי פעם אפשר לצפות בלהקות השטות במים או נוחתות בלב המאגר. לעיתים אפשר לצפות בלהקות שקנאים או פלמינגו בדרכן מאירופה אל ארצות החום. אם ממשיכים לטפס למעלה צופים במאגר מים קטן יותר ששמו "שיין".

שקנאים במאגר "שין"     צילום: רונית סבירסקי

מאגר שפעה

המסלול ממשיך לאורך כביש 669, חולפים על פני קיבוץ שלוחות ומתחברים לכביש 90 כשמשמאל נמצא גן לאומי בית שאן. פונים בכביש 90 לכיוון בית שאן ומיד ימינה לטירת צבי. לאורך הדרך ניתן לראות בריכות דגים ובאופק זוהרים מימיו של מאגר שפעה (בית שאן). פונים שמאלה לכביש פנימי כחצי קילומטר אחרי קיבוץ עין הנציב (כקילומטר מצומת שלוחות) ומשם בשביל אספלט עד למבנה שאיבת מים.לפני המבנה פונים ימינה, עוברים גשרון וממשיכים בנסיעה עד למאגר בית שאן, הדרך עוקפת את המאגר ממזרח ומגיעה עד למצפור הממוקם על המאגר ושאליו הוסדרו מדרגות נוחות. קירות המאגר מצופות ביריעות פלסטיק שחורות למניעת חלחול מי הקולחין. לצד המאגר הוקם מבנה שמשמש כמכון טיהור למים.

מאגר שפעה, בית שאן    צילום: רונית סבירסקי

מצפור ציפורים

המאגר סייע בהפחתת הזיהום מנחל חרוד ועזר להפוך אזור של אדמה גירית וקשה לשטחים חקלאיים פורחים וכרמי זיתים שמיועדים לייצור שמן. כיוון שהוא נמצא על ציר נדידת הציפורים תכננו אותו גם כאטרקציה תיירותית והוסיפו במקום מצפור. הקימו גדר מסתור עם חלונות הצצה קטנים שמהם ניתן לצפות בציפורים שנוחתות על פני המים ותרות אחרי מזון. למאגר הוכנסו דגים על מנת לשפר את איכות המים והם מושכים אליהם את הציפורים. לנוחות המבקרים הותקנו ספסלי ישיבה ופרגולה מצלה. מיקומו הגבוה של המאגר מאפשר ליהנות מתצפית נוף אל הגבול הירדני, הרי עבר הירדן, קיבוצי כפר רופין,  טירת צבי, שדה אליהו והעיר בית שאן.

קניון הבזלת

חוזרים באותה הדרך שבה מגיעים ופונים ימינה לכיוון בית שאן. נוסעים עד הצומת בכביש 71 ומתחברים לכביש 90 לכיוון טבריה. פונים על פי השילוט לגני חוגה ונחל חרוד. חולפים על פני גשר רומי עתיק וממשיכים לחניון "קניון הבזלת". גשר ברזל גדול תלוי מעל ערוץ קניוני עמוק עם זרימה איתנה של מי מעיינות מעורבים במי בריכות דגים. אפיק הנחל ממשיך לזרום עד לחיבורו אל הירדן. חניון "קניון הבזלת" פתוח לציבור ללא תשלום ומציע פרגולות צל, שולחנות וספסלי פיקניק. בסמוך נמצא מתחם גני חוגה שהוא פארק ירוק עם בריכות שחייה והכניסה אליו בתשלום.

קניון הבזלת    צילום: רונית סבירסקי

ארץ פלגי מים

המסלול ממשיך לכיוון רמת הגולן. נוסעים על כביש 90 לכיוון טבריה, חולפים על פני מטעי תמרים ומנגו, שדות בגוון ירוק עז, מימין אתר נהריים, קיבוצי עמק הירדן והגבול הירדני שנמתח באופק. בצומת צמח פונים ימינה לכביש 98 וממשיכים איתו לכיוון חמת גדר, בצומת חמת גדר פונים עם כביש 98 שמאלה ועולים לרמת הגולן. גשמי החורף הופכים את רמת הגולן לארץ פלגי מים. ערוצי הנחלים מתמלאים, המפלים מרססים את האוויר בעוצמת נפילתם ואל כל אלה מתלווים המאגרים העצומים שמתמלאים במים. בקיץ שואבים את המים להשקיית שטחים חקלאיים ובחורף הם שבים ומתמלאים.

מאגרי גיא

ברמת הגולן נולד מושג חדש בתחום המאגרים ושמו "מאגרי גיא". הרעיון של איסוף מי נחלים נולד בעקבות ההתפתחות החקלאית ברמת הגולן. שאיבת המים מהכנרת והעברתם לגולן הפכה ליקרה מאוד.  איסוף מים זורמים ברמת הגולן מתאפשר הודות למבנה הטופוגרפי ושפע הנחלים שזורמים באזור. טכניקת הצבירה מתבצעת על ידי הקמת סכר או סוללת עפר שחוסמת את נתיב המים וגורמת להצטברות אגם גדול. כאשר המים מציפים את המאגר הם עוקפים אותו וממשיכים לזרום באפיק הרגיל שלהם.

מייצרים גז מזבל

את המאגר הראשון שלצדו מפעל משוכלל תוכלו לראות כשתסיימו את העלייה ממבוא חמה אל ישובי דרום רמת הגולן. עצירה לפיקניק תוכלו לעשות ביער מבוא חמה שמציע חניון, בריכת שכשוך, מתקנים, שולחנות וספסלים. כביש 98 יוביל אתכם אל מאגר "מיצר", כקילומטר לפני צומת אפיק פונים ימינה לכיוון קיבוץ מיצר, עוברים את הכניסה לקיבוץ וממשיכים כקילומטר מזרחה.  "מיצר" הוא מפעל משולב של מי קולחין, מאגר מים ומפעל לייצור חשמל מזבל. מבחוץ הוא אינו מרשים אבל הרעיון שגלום בו יקסום למטיילים שאיכות הסביבה והמיחזור חשובים להם. תושבי רמת הגולן הבינו שאיסוף הזבל האורגני שיוצרות הפרות והשימוש בו לצרכי מחזור יפיק תועלת רבה. מפעל "מיצר" מטהר מי קולחין לחקלאות, מפיק חומרי דישון מהבוצה ובנוסף לכך, גז מהזבל האורגני שמשמש להפעלת מנועים חשמליים.

מאגר בני ישראל בגולן    צילום: רונית סבירסקי

ציר המפלים

חוזרים אל ציר המפלים וממשיכים על כביש 98 כשלכל אורכו פזורים מאגרי מים גדולים. חלקם ממוקמים בגובה הכביש (בעיקר בצד שמאל של הדרך) והאחרים גבוהים יותר. "מאגר חיתל" הוא הראשון וניתן לראות את שוליו המוגבהים אחרי שעוברים את הישוב אבני איתן מימין. ממשיכים בכביש 98 ובסמוך לישוב רמת מגשימים משתנה מספרו ל-808. אחרי הישוב חספין, בצד שמאל של הכביש, נמצא מאגר בני ישראל שהוא הגדול שבמאגרי הגולן. עצרו וטפסו על הגבעה שצופה אל המאגר. מפת המאגרים, המפלים והנחלים של כל האזור ניצבת לצד הכביש ולידה פסלי כבשים. המאגרים הוקמו על ידי קרן קיימת, אגודת המים מי גולן ורשות המים.

שלולית בג'וריה

בין מאגר "בני ישראל" למאגר "רוויה" תוכלו לעצור באתר בג'וריה שהוא פינת חמד ששמה עובר מפה לאוזן. פונים שמאלה לכיוון קיבוץ נטור ומייד אחרי הפניה פונים בשנית שמאלה. אחרי הגשמים מצטברת שלולית חורף שנשארת עד האביב. הגשמים מציפים את השטח בין עצי האיקליפטוסים וכך תוכלו לשבת לצד השלולית ולערוך פיקניק על שפת המים. הדרך ממשיכה לכיוון מאגר רוויה, מאגר שעבניה ומאגר דבש. עולים צפונה ועוברים על פני מפל עיט שהוא חלק משמורת טבע יהודיה. מומלץ לעצור ולצפות בעוצמת המים הנופלים אחרי הגשמים.

שלולית בג'וריה     צילום: רונית סבירסקי

וילת האמיר

הדרך ממשיכה צפונה על כביש 808. בצומת המפלים פונים ימינה לכביש 87 ולאחר מכן פונים שמאלה ומתחברים שוב לכביש 98, שבסופו פונה לכביש 91. עוברים את קיבוץ אורטל, פונים ימינה בצומת השריון, עוברים את צומת האמיר ופונים ימינה ל "פארק עורבים". שביל הפארק מוביל אל חורבת ארמון הקיץ של האמיר אל פאעור, מבנה דו-קומתי הבנוי מאבני בזלת וגיר, שנותר ברובו הרוס. הבית נבנה לפני כמאתיים שנה על ידי שיח' בדואי משבט ערב אלפאדל, במהלך נדודיהם של בני השבט לערב הסעודית. בבית היו כפי הנראה שלוש חצרות: אחת להתכנסות פשוטי העם ובהמות הרכיבה, השנייה מפוארת ומיועדת לקבלת אורחים והשלישית לאמיר עצמו ולנשותיו. הבניין היפהפה הוקף בפארק ירוק שהוקם על ידי קרן קיימת ומועצה אזורית גולן והפך לפרויקט של פיסול באבן. בחניון פארק עורבים ניתן לעצור לפיקניק נוסף והילדים יכולים ליהנות ממתקני המשחקים שפזורים במקום.

ארמון הקיץ וגן הפסלים בגולן     צילום: רונית סבירסקי

10 דברים שלא ידעתם על מאגרי מים

1. בישראל ישנם כ-600 מאגרי מים.

2. כמחצית מהמאגרים הוקמו על ידי קק"ל במטרה למחזר, לאגור ולהשקות שדות חקלאיים.

3. מאגרי מים מתמלאים בחורף ומתרוקנים בקיץ לצרכי השקייה.

4. מאגרים שמכוסים ביריעות פלסטיק משמשים כמאגרי מי קולחין והיריעות מגנות מפי חלחול המים לקרקע.

5. המאגרים הראשונים שהוקמו יועדו לתפיסת מי גשמים ובשנים האחרונות מתמקדים יותר במאגרים לטיהור מי קולחין.

6. ישראל היא המדינה המתקדמת ביותר בעולם בשימוש חוזר במי קולחין.

7. 80% ממי הביוב בארץ מטוהרים לצרכי חקלאות.

8. מאגר בני ישראל ברמת הגולן אוסף כ-7.5 מליון קוב מים בשנה.

9. רעיון "מאגרי גיא" זכה לשימוש נרחב ברמת הגולן והוא מיועד לאגור מי נחלים באמצעות סכר או סוללת עפר.

10. באזור עמק המעיינות (עמק בית שאן) יש כ-30 מאגרים שהגדול ביניהם אוצר 2.5 מליון קוב מים בשנה.