חוזרים לטייל, מנקים את ישראל - 13 עמדות מידע במסלולי פריחה

רשות הטבע והגנים ומשרד התיירות משיקים יוזמה חדשה המשלבת בין טיולים במסלולי פריחה בטבע, הדרכת המטיילים והעצמת המסרים לשמירה על ניקיון הטבע. במסגרת המיזם יוצבו 13 עמדות מידע במסלולי פריחה ברחבי הארץ. המטיילים יתבקשו לסייע בניקיון המסלול, כל אחד כפי יכולתו, תוך תיעוד בתמונות ובסרטונים את פעולת הניקיון האישית/הקבוצתית תוך שיתוף ברשתות החברתיות.

שלל פריחות סוף החורף     צילום: רונית סבירסקי

מחוז צפון

שמורת הטבע אירוס הביצות נוב בגולן

שמורת אחו נוב בגולן פורחת בשלל פרחים נדירים, בראשם אירוס הביצות. טיול  בשבילי השמורה הלחים ממי הגשמים, בין פריחות ועקבות חיות הבר אשר מוצאות את ביתן בעשב הגבוה.

אורך הסיור המומלץ: כשעה.

היכן: עמדת הסברה בשמורת טבע אחו נוב, בחניית השמורה בכניסה ליישוב חיספין. (כ-200 מטרים מהצומת לכיוון היישוב)

מתי: ימי שישי ושבת בפברואר ובמרץ, 19/2, 20/2, 26/2, 27/2, 5/3, 6/3, 12/3, 13/3, 19/3, 20/3, 26/3 בין השעות 9:30-14:00

איך מגיעים: לצד כביש הגישה ליישוב חיספין, כ-200 מטרים לפני השער, ישנה פנייה שמאלה למגרש חניה מוקף גדר.

הערות לביקור בשמורה: יש לבוא בנעלי הליכה מתאימות למים או במגפיים. השמורה עשויה להיות בוצית ומוצפת, לכן מומלץ להביא גרביים להחלפה, ביגוד חם, כובע ומי שתיה.

שמורת אחו נוב בגולן    צילום: רונית סבירסקי

נחל תבור - עמדת הסברה בנושא פריחת חורף ושמירת טבע

לקראת סוף החורף ותחילת האביב אזור נחל תבור שופע פריחות וזרימות מים בערוצו.  נחל תבור חוצה בדרכו ממורדות הר תבור לבקעת הירדן את רמת הבזלת של מזרח הגליל התחתון. טיול לאורך ערוצו משלב פריחת חורף יפיפייה הכוללת מאמצע ינואר את עצי שקד, ובהמשך את מרבדי הפריחה של תורמוס ההרים בצבעי כחול עזים ועולם עשיר של בעלי חיים וצמחים.

היכן: עמדת הסברה בשמורת טבע נחל תבור, בכניסה למסלול הטיול.

מתי: ימי שישי ושבת בפברואר ובמרץ, 19/2, 20/2, 26/2, 27/2, 5/3, 6/3, 12/3, 13/3, 19/3, 20/3, 26/3, בין השעות 9:00-15:00

איך מגיעים: מגיעים לקיבוץ גזית מכביש 7276. עוברים את שער הקיבוץ וממשיכים ישר עוד כחצי קילומטר לפי שלט ההכוונה לשמורה. פונים שמאלה וימינה לעבר שביל עפר המוביל לחניה שלפני היציאה למסלול.

נופי רמת סירין ונחל תבור    צילום: רונית סבירסקי

שמורת טבע הגלבוע הר ברקן - אירוס הגלבוע

הגלבוע, הר מרובה פסגות, סצנות נופיות דרמטיות, כבישי נוף מפותלים ותצפיות נהדרות על העמקים המקיפים אותו מכל עבר. בהר ברקן פורחים פרחי  אירוס הגלבוע, מין ממשפחת אירוסי ההיכל, שהוא אנדמי לישראל, זוהה לראשונה על הר הגלבוע בשנות ה-70 של המאה ה 19-הפרחים בצבע ארגמן-סגול ובמרכזם כתם כהה. בשנים האחרונות אוכלוסיית האירוסים פחתה בהר ברקן אך עדיין המקום מהווה פנינת חמד לאוהבי הפריחות. שביל האירוסים מתפתל על מורדותיו הדרום-מזרחיים של פסגת הר ברקן, בתוואי שעולה אל ראש ההר. על ההר תמצאו עוד מרבדי פריחה שובי עין ולב של פשתה שעירה, נורית אסיה, דמומית ארץ-ישראלית, דרדר כחול, ועוד פרחים צבעוניים רבים (פריחת האירוסים מתחילה לרוב לקראת סוף פברואר).

אורך המסלול: כ- 1.5 ק"מ, משך הטיול המומלץ: כשעה וחצי, ברמת קושי: קלה.

היכן: עמדת הסברה בחניון הר ברקן.

מתי: ימי שישי ושבת בפברואר ובמרץ, 19/2, 20/2, 26/2, 27/2, 5/3, 6/3, 12/3, 13/3, בין השעות 9:00-15:00

איך מגיעים: נוסעים בכביש 667, דרך נוף גלבוע, עד שרואים שלט אל הר ברקן, פונים ימינה אל חניון הר ברקן. שימו לב, הכביש צר ומפותל.

אירוס הגלבוע   צילום: רונית סבירסקי

עמדת הסברה - שמורת טבע כרי נעמן – נחל נעמן

טיול לאורך נחל נעמן המשוקם משולב בהסברים על החשיבות האקולוגית של האזור, כולל השיקום שנעשה בעין נמפית, והיכרות עם הצומח ובעלי החיים האופייניים לאזור, בדגש על הציפורים הרבות שבאזור בריכות הדגים. הסברים על פרויקט הסטת נחל נעמן, על שיקום בריכות הדגים הנטושות ועל יצירת מסדרון אקולוגי בין עין אפק לשפך נחל נעמן. מומלץ להצטייד במשקפת.

היכן: עמדת הסברה בחניית נחל נעמן, לפני כפר מסריק

מתי: ימי שישי ושבת בפברואר, 19/2, 20/2, 26/2, 27/2, בין השעות 10:00-15:00

איך מגיעים: מכביש 4 פונים מזרחה לכיוון כפר מסריק לפני תחנת הדלק  TEN. אחרי שעוברים מתחת לגשר שבכביש 22, עוברים למעגל תנועה נוסף וממשיכים ישר עוד כחצי קילומטר בדרך עפר טובה, עד לשלט של קק"ל ולשער הירוק החוסם כניסת כלי רכב. חונים בחניה המסודרת. הבאים בכביש 22 (עוקף קריות) מדרום ירדו במחלף כרי נעמן ימינה למעגל התנועה שממזרח לכביש ויפנו מזרחה (ימינה) לשער הירוק.

שמורת טבע נחל נעמן    צילום: רונית סבירסקי

אדום וירוק מול הכחול הגדול - עמדת הסברה בשמורת טבע חוף הבונים

חוף בונים משתרע על פני רצועת ים של חולות זהובים וקול רחש הגלים המתנפצים אל הצדפים. בעונה זו פורחים באזור כלניות, צבעונים, אירוסים וסחלבים. המקום מציע מפרצונים ציוריים ו"פסלי" כורכר. בסוף החורף ובתחילת האביב מתכסות גבעות הכורכר בפריחה מגוונת.

היכן נפגשים: תחנת הסברה בשמורת טבע חוף דור הבונים

מתי: ימים שישי ושבת בפברואר, 19/2, 20/2, 26/2, 27/2, בין השעות 9:00-14:00

איך מגיעים: מכביש 4 נכנסים לכיוון מושב הבונים, ממשיכים לחוף (לא נכנסים למושב), חוצים את מסילת הרכבת. קיימת חניה ללא תשלום אחרי המסילה ולהגיע רגלית או אפשר לחנות בחניון המוסדר בתשלום (חינם למנויים)

עמדות הסברה למטיילים בפארק הכרמל

שתי תחנות הסברה מוצבות לרווחת ציבור המטיילים בשתי כניסות לפארק הכרמל, במטרה לספק למטיילים מידע על מסלולי טיול בדגש על מוקדי פריחה, כללי התנהגות בשמורת טבע, ותוואי המסלול לטובת שמירה על בטיחות המטילים.

היכן: תחנה אחת בפתחת נחל אורן, תחנה שנייה ברחבה העליונה של פארק הכרמל מול אוניברסיטת חיפה

איך מגיעים: רחבה עליונה של פארק הכרמל – רחוב אבא חושי, מול האוניברסיטה. פתחת נחל אורן - הגישה מכביש 4. הבאים מדרום פונים בצומת אורן ימינה (מזרחה) לכיוון כביש 672 (דרך נוף כרמל).

פריחת רקפות בכרמל   צילום: רונית סבירסקי

מחוז מרכז

שמורת פורה – עמדת הסברה

שמורת פורה משתרעת על פני שתי גבעות, באפיק נחל פורה, יובלו של נחל שקמה. מקומה של השמורה ב"ספַר המדבר", אזור מפגש בין שני אזורי אקלים, הים תיכוני והמדברי, מאפשר מגוון עשיר של צומח, המאפיין כל אחד מהאזורים. בחורף ובאביב מתכסה השמורה בפריחה בכל צבעי הקשת: שמשון הדור בוורוד לצד כלנית מצויה באדום, לשון הפר הסמורה בכחול, דודא רפואי ווינקה עשבונית בסגול, ואחרים. ייחודה של השמורה הוא במחשופי סלעי קירטון בני 50 מיליון שנים, המציגים מאובנים במקום שבו התחתר הנחל בסלע. מחוץ לשמורה, על אפיק נחל פורה, הותקן סכר שאוגר את מי הנחל ובעונות גשומות יוצר מאגר מים. השמורה היא אי של טבע בלב שטחים חקלאיים. המטייל בשמורה מתבקש לשמור על ערכי הטבע, הנוף והמורשת ולכבד את החקלאים ושדותיהם.

היכן: עמדת הסברה במבואת שמורת פורה, ממערב לכביש 40, בין צומת פלוגות למחלף בית קמה.

מתי: ימי שישי ושבת בפברואר ובמרץ, 19/2, 20/2, 26/2, 27/2, 5/3, 6/3, 12/3, 13/3, בין השעות 9:30-15:00

איך מגיעים: לבאים מצפון נוסעים בכביש מס' 40. כ-15 ק"מ אחרי צומת פלוגות, פונים ימינה לכיוון מערב, בהתאם לשלט "לשמורת פורה". לבאים מכביש 6, יש לרדת במחלף קרית גת ולנסוע דרומה עד לפניה ימינה למבואת השמורה (פניה אחרי חוות פיליפ). לבאים מדרום ממזרח לצומת בית קמה ישנו מעגל תנועה שבו כביש הפונה צפונה ומשולט לכיוון שמורת פורה. נוסעים צפונה כ-6 ק"מ עד למבואת השמורה.

חרבת מדרס

חרבת מדרס שבשמורת הטבע חורש עדולם נמצאת בחלקה הגבוה של שפלת יהודה, המאופיינת בנוף של גבעות ומכוסה רובה ככולה בחורש ים-תיכוני. בחורבת מדרס נמצאים שרידי יישוב קדום, בו התגלו מבנים, מערות ובורות מים תת-קרקעיים. בחורף ובאביב מתכסות הגבעות בשפע פריחה הכוללת כלניות, רקפות, מיני מרווה ועוד.

היכן: עמדת הסברה במבואת חרבת מדרס

מתי: ימי שישי ושבת בפברואר, 19/2, 20/2  בין השעות 10:00-15:00

איך מגיעים: מכביש כביש 38, פונים מזרחה לכביש הגישה למושב צפרירים ומיד פונים ימינה לפארק עדולם (סימון ירוק). לאחר כ-1.4 ק"מ מגיעים לשער פארק עדולם של קק"ל. כ-700 מ' הלאה חולפים על פני חניון דרך ואחר כך מגיעים לשער האחורי של מושב צפרירים. ממשיכים כ-200 מ' ופונים ימינה בדרך קצרה (סימון שחור) לרחבת החניה של חורבת מדרס.

חרבת מדרס בפארק עדולם    צילום: רונית סבירסקי

גבעות גד

מתי: ימי שישי ושבת בפברואר, 19/2, 20/2  בין השעות 10:00-15:00

מחוז דרום

שביל האלות בבורות לוץ

בהר הנגב הגבוה התקיימה חקלאות כבר לפני כ-3,000 שנה, והעדות לכך הן טרסות עתיקות ובורות מים רבים. סיור מעגלי מודרך של כ- 4 ק"מ יצא בעקבות המערכת החקלאית הענפה ובעקבות הצבעוני הססגוני, שמשון הדור בשלל גוונים, מקור חסידה שעיר ומרווה צמירה, ועוד מיני פרחים הפורחים רק במדבר.

היכן: תחנת המידע ממוקמת בחניון שבכניסה לבורות לוץ. ממנה יצאו סיורים מודרכים (ללא הרשמה – עומדים בתחנה שני מדריכים, וכל פעם אחד נשאר בתחנה ואחד מוציא סיור).

מתי: ימי שבת 27/2, 6/3, 13/3, 20/3 בין השעות 10:00-16:00

איך מגיעים: נוסעים בכביש 40 לכיוון מצפה רמון. בצומת הרוחות פונים מערבה לכביש 171 (לכיוון בה"ד 1) ונוסעים כ-28 ק"מ עד השלט לחניון לילה בורות לו, שם פונים ימינה לפי השלט.

מה להביא? מים לשתייה, נעלי הליכה סגורות ונוחות, כובע.

שמורת הטבע אירוס ירוחם

אירוס ירוחם – מהיפים שבפרחי הנגב, פורח בחודש מרץ בשמורת הטבע הנושאת את שמו, בין דימונה לירוחם. לצד האירוסים, יוכלו המטיילים ליהנות מצבעוני המדבר, מקור חסידה שעיר ועוד.

היכן: שמורת טבע אירוס ירוחם

מתי: 19/3, 20/3, 26/3 בין השעות 10:00-15:00

איך מגיעים: נוסעים מזרחה בכביש 25 לכיוון דימונה. בצומת דימונה פונים ימינה (דרומה) אל כביש 204 לכיוון ירוחם. לאחר כ-5.3 ק”מ, מעט אחרי אבן הק"מ ה-158 פונים שמאלה בעקבות השילוט החום לשמורת אירוס ירוחם. לאחר כ-100 מטר פונים ימינה לדרך עפר, נוסעים כ-800 מטר ופונים שמאלה בעקבות השילוט לשמורה. ממשיכים כ-700 מטר נוספים ומגיעים לרחבת החנייה של השמורה.

שמורת טבע בתרונות בארי

מרחבי אדמת הלס סביב קיבוץ בארי, בהם מתחתרים ערוצים רבים, היוצרים נוף מיוחד של בתרונות וקירות לס תלולים. בחורף מתמלא האזור בפריחת הכלניות, הצובעות את הבתרונות באדום על רקע צמחיה ירוקה וחורשות ירוקות. בשבילי השמורה ניתן לצפות בפריות נוספות ביניהן עירית גדולה ומיני ציפורנית.

היכן: עמדת הסברה בשמורת טבע בתרונות בארי

מתי: ימי שבת, 20/2, 27/2 בין השעות 10:00-15:00

איך מגיעים: נוסעים בכביש 232 לכיוון קיבוץ בארי. פונים מערבה בכביש הגישה לקיבוץ, ואחרי כ-100 מטר (לפני שער הקיבוץ) פונים ימינה בדרך עפר עד שמגיעים לרחבת חניה, בכניסה לשמורה.

פריחת הכלניות בבארי    צילום: רונית סבירסקי

גשר החבלים בנחל הבשור

מעל נחל בשור נבנה הגשר התלוי הארוך בארץ, המאפשר לעבור מהגדה הדרומית של הנחל לגדה הצפונית, ולטייל בבתרונות הלס הסובבים את הנחל וליהנות מפריחת הכלניות ומתצפית על האזור.

הגשר התלוי מעל נחל הבשור    צילום: רונית סבירסקי

תצפית המאגרים על נחל הבשור

בגדה הדרומית של נחל בשור נבנה מצפור, ממנו נראים מאגרי המים, המאפשרים קיום חקלאות ענפה בנגב המערבי. מהמצפור תצפית על בתרונות הלס לאורך נחל בשור ועל הנחל בעל אגן הניקוז הגדול בארץ.