צלם: רונית סבירסקי
המחזה "פתאום דפיקה בדלת" בקאמרי - על פי סיפוריו הקצרים של אתגר קרת
צלם: רונית סבירסקי
כך יוצרים גרם מדרגות
צלם: רונית סבירסקי
התרחשות על הבמה ועל גבי המסך
צלם: רונית סבירסקי
אפקטים עם ניירות צבעוניים
צלם: רונית סבירסקי
נטע פלוטקין, יובל סגל ואסף סולומון

אתגר בפתח 

מאת: רונית סבירסקי

 

הקאמרי נוגע שוב בגזרת הפרינג' עם המחזה החדש "פתאום דפיקה בדלת" המבוסס על סיפורים קצרים מאת אתגר קרת.

 

בעידן שבו הטכנולוגיה שולטת בכל תחום בחיינו אך התבקש שמחזאי כלשהו ישדרג את הבמה במולטימדיה מתוחכמת. הבימוי של צבי סהר מוכיח שמחכות לנו הפתעות בימתיות שיכולות בעתיד לשנות את מושגי המחזאות. שילוב של מיצגי וידאו על הבמה הפך לעניין של שגרה אבל שיטת ה"פאפט סינמה" (Puppet Cinema) עושה את צעדיה הראשונים על הבמה בארץ.

 

יובל סגל ואסף סולומון  צילום: יאיר מיוחס

 

מדובר בשילוב של צילום וידאו במעגל סגור שמתרחש על הבמה לעיני הקהל. המצלמות הן חלק בלתי נפרד מההתרחשות ואינן מרגישות זרות. סולם הופך לגרם מדרגות מרשים, עציץ פרחים לגינה, זוג רגליים של בובה קטנה נראה על המסך כמו אדם שצועד ברחוב. בשיטה הזו אפשר ליצור תפאורה בתוך תפאורה וסיפור בתוך סיפור באין ספור אפשרויות.

 

 יובל סגל והמצלמה   צילום: יאיר מיוחס

 

כדי לתגבר את האפקט הטכנולוגי בחר סהר להשאיר את הבמה חשוכה במהלך כל ההצגה. השחקנים לבושים בבגדים כהים כמו בתיאטרון השחור והתפאורה מורכבת מספוטים, חצובות, מצלמות וחפצים שלובשים ופושטים צורה בעזרת פעלולי המצלמה. במקרה של המחזה "פתאום דפיקה בדלת" ניתן לומר שהאביזרים גונבים את ההצגה. תשומת הלב של הקהל לפלאי הטכנולוגיה שמתרחשת לנגד עיניהם מאפילה על הטקסט ואולי זה חלק מכוונת הבמאי.

 

האיש שמאחורי התריס  (שמחה ברבירו)   צילום: רונית סבירסקי

 

חמישה סיפורים קצרים שלוקטו מספריו השונים של קרת משני העשורים האחרונים הם הבסיס למחזה.  4 סיפורים מתוך הספר "פתאום דפיקה בדלת", בוקר בריאות, יקומים מקבילים ודג זהב; "יורים בטוביה" מתוך הספר "אניהו" וסיפור נוסף "הצלחה" מתוך "געגועי לקיסינג'ר". המחזה נפתח כשהשחקן אסף סלומון, המגלם את דמותו של הסופר, נמצא תחת איום אקדחים וסכינים של אנשים (יובל סגל" נטע פלוטקין ושמחה ברבירו) שדורשים ממנו לספר סיפור.  קטע שמגלם בתוכו את חיבוטי הנפש ומעצורי הכתיבה של סופר, הזמן המוגבל להגיש את החומר ומשחקי הכוח. 

 

ריאליטי של מולטימדיה    צילום: רונית סבירסקי

 

מסיפור לסיפור תופסים אביזרי המולטימדיה את מקומם על הבמה.  מבית הקפה ב"בוקר בריאות" שגורם לקהל לצפות בסרט בשידור חי ופחות בשחקנים עד שיאו של התחכום בסיפור "יורים בטוביה", שבו הקהל עוקב אחרי הכלב שמופעל על הבמה על ידי אחת משתי הבובונאיות המוכשרות גוני פז ואיילת גולן ובמקביל בהקרנת הסצנות על מסך ענק. פנס קטן הופך למכונית נוסעת, שקית ניילון מקבלת חיים, בד יוטה הופך לשדה חיטה, פרופילים של ברזל הופכים לבניינים. חבורת שחקנים צעירים עם ראש אחר מצליחה להשתלב ביצירה המורכבת הזו בדרך שלא ראינו עד היום על במה ישראלית.