צלם: רונית סבירסקי
המחזה "הקומה השלישית" בבית לסין מחזיר את הצופים לימי המחאה החברתית
צלם: רונית סבירסקי
השופטת דבורה (יונה אליאן) מכינה פלפלים ממולאים לצעירים
צלם: רונית סבירסקי
הצעירים מתקלחים אצל השופטת
צלם: רונית סבירסקי
יונה אליאן ומעין רחמים
צלם: רונית סבירסקי
דבורה מתאחדת עם הנכד
צלם: רונית סבירסקי
המפגש עם אסיה והתינוק

הקומה השלישית

מאת: רונית סבירסקי

 

תיאטרון בית לסין מעלה את המחזה החדש "הקומה השלישית" על פי ספרו של אשכול נבו, שעוסק בקונפליקטים בין הורים לילדים על רקע המחאה החברתית ונותן במה לדור הצעיר של שחקנים ויוצרים.

 

המגמה של תיאטרון בית לסין לאפשר ליוצרים צעירים, חלקם כאלה שאך סיימו בתי ספר לאמנויות הבמה, נותנת אפשרות לקהל להיחשף לעבודות "בראש אחר". במחזה "הקומה השלישית" ישנו שילוב בין שחקנים צעירים לשלושה שחקנים ידועים ושועלי במה. בתפקיד השופטת יונה אליאן-קשת, בעלה המת-החי אילן דר ויורם טולדנו כפרסומאי ותומך נלהב של מארגני המחאה.

 

דבורה (יונה אליאן) מצרפת לצעירי המחאה החברתית    צילום: רונית סבירסקי

 

זהו סיפורם של דבורה (יונה אליאן) ומיכאל (אילן דר) השופטת בדימוס שהתאלמנה מבעלה וממשיכה לתקשר איתו באופן שוטף. הוא נוכח על הבמה ובחייה ונושף בערפה עם הערות על דרכי התנהלותה. היא מתגוררת בגפה בבית דירות יוקרתי בלב תל אביב בשקט ובשלווה עד שפורצת המחאה החברתית ממש תחת לביתה ומשבשת את שגרת חייה. היא לא מצליחה להירדם בלילות, החצר האחורית שלה הופכת לשירותים ציבוריים והאינטראקציה שלה עם הצעירים היא בלתי נמנעת.

 

דבורה מתחילה את הרומן הזה עם הרבה עויינות שהולכת ומתמוססת תוך זמן קצר. המפגש ביניהם מציף פצעים מהעבר שדרכם הצופה נחשף למערכת היחסים הבעייתית עם בנה שבחר להתנתק ממנה. שלא כדרכה להתערבב עם ההמון היא פותחת את ביתה לצעירים שעולים להתרחץ ואפילו מכינה להם סיר של פלפלים ממולאים. היא מצטרפת אליהם לאוהל המחאה ומנהלת איתם שיחות נפש שנוגעות גם לחייה האישיים.

 

במחזה אין הבדלים בזמנים והעבר צף ועולה בתוך ההווה והצופים הם אלה שיוצרים את הסדר. כך נחשפים תוך כדי התפתחות מערכת היחסים של דבורה עם הצעירים, העימותים שהתרחשו בעבר עם אדר, בנם היחיד של דבורה ומיכאל. ילד צעיר מרדן שהורס ותוקף בבית הספר למורת רוחם. הם מגלים כלפיו קשיחות וחוסר הבנה שמביאה לנתק ביניהם. אדר מחפש את המשפחתיות במקום אחר, מתחתן עם אסיה ונולד בנימין. המעגלים נסגרים באקראיות כמו בחיים אבל המשקעים שנוצרו אינם קלים להסרה.

 

הספר עובד למחזה על ידי דפנה אנגל-מחרז בבימוין של אלה ניקוליבסקי ומאיה ניצן, שתיהן בוגרות המסלול לבימוי בסמינר הקיבוצים. הצעירים שמשתתפים בהצגה הם: אור בן מלך בתפקיד אדר ואביב פנקס בתפקיד אסיה. צעירי המחאה: שלומי טפיארו, יפעת מאור, אנה סנגר, ישראל קוג'ינסקי, מעין רחמים ואבי סרוסי.