לצחוק באופרה

מאת: רונית סבירסקי

 

אופרה משעשעת היא מצרך נדיר ומרענן בין שפע הטרגדיות שנכתבו לז'אנר הזה. כמו סורבה בין המנות לריענון החיך היא מחזירה לבמה את אווירת הקומדי דל ארטה. האופרה הישראלית בחרה להעלות את "לה גאזטה" של ג'ואקינו רוסיני כחלק מרפרטואר 2017 בביצוע של האופרה המלכותית של ולוניה, ליאז' מבלגיה בניצוחו של יאן שולץ ובבימויו של סטפנו מצוניס די פרלפרה, מנהלה הכללי והאמנותי של האופרה בליאז'.

 

צילומים: באדיבות בית האופרה ליאז'

 

קומדיה מטורפת שמלגלגת על המתעשרים החדשים המחפשים שידוך הולם לבנותיהן. התקופה היא תחילת המאה ה-19 באיטליה והסצינה מתרחשת בבית מלון מפואר בפריז. הבמאי בחר לתת לאופרה ממד עדכני תוך שימוש באביזרים מודרניים, מסכי טלוויזיה שתלויים בלובי המלון, טלפונים סלולריים ובמקום מגזין מנייר עיתון הוא משתמש באייפדים ובאתרי אינטרנט דוגמת טינדר שמשמשים לשידוכים בעידן המודרני. ההקשר לתחילת המאה ה-19 מגיע באמצעות התלבושות, התסרוקות והפיאות שאפיינו את התקופה.

 

 

ליזֶטָה היא בתו של המתעשר החדש דון פומפוניו המפרסם מודעה באתר כדי למצוא לה שידוך נאות למעמדה. דורַאליצֶ'ה, "תיירת" ביישנית ועדינה, בתו של אנסלמו. תוכניות לחוד ומציאות לחוד. שתי הצעירות מתאהבות במי שהן רוצות. ליזטה בפיליפו, בחור ללא ייחוס אבל עם חכמת רחוב וקסם אישי שמספיקים לו כדי לגרום לליזטה להתאהב בו ולאביה להבין שהקרב אבוד. דוראליצ'ה מתאהבת באלברטו, בן למשפחה טובה שמתגורר במלון וחושב שהיא המועמדת שפרטיה פורסמו בעיתון. חילופי זהויות, אי הבנות, וקומדיה של טעויות - כל אלה הם חלק בלתי נפרד מהאופרה. בסיום המערכה הראשונה מגיעה העלילה לפסגת התסבוכת, אותה מתירה המערכה השנייה שבסופה נכנעים האבות של ליזטה ודוראליצ'ה ונותנים ברכתם לבחירי לבן של בנותיהם.הדמויות קריקטוריסטיות ומוצגות באופן מוקצן ונלעג. 

 

המנצח יאן שולץ יליד הולנד ניצח על התזמורת הקאמרית של נוישאטל, תזמורות ואנסמבלים ברחבי העולם כולל תזמורת טונהאלה בציריך, התזמורת הסימפונית והתזמורת הקאמרית של באזל, התזמורת הקאמרית של לוזאן, התזמורת הקאמרית של ז'נבה, התזמורת הסימפונית ההונגרית, תזמורת בית האופרה הלאומי בפראג ואחרות. הוא ניצח על הפקות אופרה ביניהן: 'אותלו' (רוסיני), 'לוקרציה בורג'יה' (דוניצטי), 'אוברטו' (ורדי) וזו הופעתו הראשונה באופרה הישראלית.

 

הבמאי האיטלקי סטפנו מצוניס ביים את האופרה הראשונה שלו בשנת 1983 ובעקבות זאת הוזמן לביים ולעצב אופרות רבות באיטליה ומחוצה לה. הוא ניהל מספר פסטיבלים וסדרות קונצרטים וכן היה המנהל האמנותי של האופרה של בולוניה. כמו כן ביים תכניות טלוויזיה ורדיו רבות עבור רשות השידור האיטלקי. בתפקידו כמנהל האופרה של ליאז' הוא ביים הפקות רבות ביניהן: 'נישואין בסתר' (צ'ימרוזה), 'הספר מסוויליה' (רוסיני), 'לה טרוויאטה' (ורדי), 'ריטה ופעמון הלילה' (דוניצטי). לאחרונה ביים את 'אותלו' (ורדי) ו/מנון/ (מסנה). באופרה הישראלית ביים את /נבוקו/ (2015), /לה בוהם/ (2014), /אותלו/ (2013) ו'לה טרוויאטה' (2011).

 

בישראל הופיעו הזמרים: ליזטה בתפקיד צ'ינציה פורטה לחילופין עם זמרת הסופרן הישראלית שירי הרשקוביץ', דולריצ'ה: זמרת המצו סופרן ג'ולי ביילי, אלברטו: זמרי הטנור דניאל זנפרדינו ואנריקו קסארי,פיליפו: זמר הבריטון לורן קובלה, דון פומפוניו: זמר הבריטון אנריקו מריה מראבלי, הגברת לה רוז: זמרת המצו סופרן אלכסיס יירנה, טרברסן: זמר הבריטון רוג'ר יואקים, אנסלמו: זמר הבריטון פטריק דלקור.