צלם: רונית סבירסקי
מבט על - 400 שנות משקפים, עבר, הווה ועתיד במוזיאון העיצוב חולון
צלם: רונית סבירסקי
גימיקים אופנתיים
צלם: רונית סבירסקי
סימולטור לניתוחי עיניים מהמאה ה-19
צלם: רונית סבירסקי
משקפיים עם ידית אחיזה
צלם: רונית סבירסקי
קסדת טיסה בשילוב משקפיים
צלם: רונית סבירסקי
אפליקציית התאמת משקפיים מדגמי התערוכה

זווית ראיה

מאת: רונית סבירסקי

 

תערוכה חדשה נפתחה במוזיאון העיצוב חולון "מבט על". חשיפה מוזיאלית ראשונה של אוסף משקפיים מהחשובים בעולם של קלוד סמואל ופרויקט של 50 מעצבים ישראלים שמציעים את גרסתם למושג משקפיים

 

משקפיים משובצות אבני חן    צילום: רונית סבירסקי

 

התערוכה מתפרשת על פני כל המוזיאון. בקומה התחתונה מוצגים דגמי המעצבים הישראלים, בעליונה האוסף של קלוד סמואל, במעבדה "בדיקת ראייה" ובמסדרון  "תיקון המציאות". האוסף של קלוד סמואל הוא הזדמנות נדירה לצפות בתהליך התפתחות המשקפיים ממוצר רפואי פשוט עד לפריט אופנתי מהודר. כשלצד המשקפיים מוצגים מכשירים רפואיים וערכות עבודה של אופטומטריסטים.

 

משקפיים מהמאה ה-17 עד המאה ה-21

סמואל הוא דור רביעי לאופטומטריסטים. המשפחה התגוררה בצרפת וקלוד נולד בפריז. אבי גדל בשטייטל פריזאי וחתך עדשות מגיל 14. במלחמת העולם השנייה לחם במסגרת המחתרת הצרפתית ואיבד חלק ממשפחתו. קלוד הקטן גדל תחת שולחנות המעבדה, חי ונשם את עולם האופטיקה. הוא מרגיש שלכל מכשיר בדיקת ראייה יש נשמה של אלפי אנשים שנבדקו באמצעותו וכל אחד מהם עם הסיפור האישי שלו.

 

משקפיים בנרתיקים מהודרים בסגנון אר-נובו ואר-דקו     צילום: רונית סבירסקי

 

האוסף של קלוד משקף ארבע מאות שנים של התפתחות המשקפיים ועובר בין חמש תחנות. הראשונה היא השלב הרפואי של תיקון הראייה, השנייה עיצוב המשקפיים כפריט נוח שעבר מאחיזת היד להנחה על האף, השלישי המשקפיים שמשו בתפקיד חברתי וכאביזר ריגול, ברביעית המהפכה התעשייתית שהכניסה את המשקפיים לתעשייה, לנסיעות ולבילוי והחמישית מציגה את המשקפיים האופנתיות.

 

עיניים אופנתיות    צילום: רונית סבירסקי

 

למעלה מ-400 זוגות משקפיים כשבין הפריטים המוקדמים ביותר משקפיים מהמאה ה-17. תאי התצוגה מעוצבים כקופסה עם פתחים עגולים שנראים כמו מבנה של עין והקהל מציץ לתוכה. האוסף כולל פריטים מקוריים ואין בו אף רפליקה אחת. בין הפריטים העתיקים בקבוק מים ששימש להגדלת האותיות, ארגז עדשות של סבתו של קלוד, כוסיות לשטיפת עיניים עם "מי בוריק", עיניים תותבות, מכשיר סימולציה לתלמידי רפואה להתנסות בניתוח מהמאה ה-19, מסגרות משקפיים מקרן באפאלו ומשריון צב שנראים כמו מתכת.

 

 מניפות הסוואה עם זכוכית מגדלת במרכזן    צילום: רונית סבירסקי

 

משקפי ריגול, תעשייה ואופנה

משקפי פיתוי וריגול מציגות מניפה שבמרכזה עינית אופטית לתצפית, מקל הליכה שבקצהו עינית, משקפת תאטרון. המהפכה התעשייתית משתקפת במשקפי טייסים, אופנוענים ומשקפי הגנה לעובדי תעשייה. בחלק האופנתי משקפי ג'ון לנון, אלטון ג'ון, ברג'יט ברדו, ההמצאה של אביו של קלוד משקפיים מתקפלים, משקפי מסכה לתצוגות אופנה שעיצב עבור פייר קרדן ומשקפיים משובצות אבני חן של בתי אופנה ידועים.  ישנם פריטים יוצאים דופן ביניהם ערכת תאטרון של אשת חברה צרפתייה שכוללת פריטים מוקטנים של משקפת, בושם, שפתון ופודרייה. משקפיים בעלות עדשות צבעוניות מתחלפות שהמציאה הזמרת סילבי ורטן.

 

ערכת תאטרון של אשת חברה פריזאית   צילום: רונית סבירסקי

 

מה אומרות עינייך

בגלריה התחתונה עוברים למאה ה-21 עם 50 מעצבים ישראלים שמציעים את האינטרפרטציה שלהם למושג משקפיים. מעצבים מתחומים שונים של עיצוב המוצר, תכשיטים, תקשורת חזותית, קרמיקה ואדריכלות.  יעקב קאופמן מציג ציר התפתחותי ממונקול למסכה. גלית שבו מנסחת מחדש את אופן הרכבת המשקפיים על הפנים, דנה בן שלום בוחנת את היחסים המורכבים בין המשקפיים לחוטם, מאיה בן דוד ואורי בן צבי מציגים פרשנות עכשווית לשילוב בין זכוכית מגדלת לגלילת טקסט דיגיטלי.

 

גרסתו של המעצב הישראלי אוהד בנית למשקפיים     צילום: רונית סבירסקי

 

במסדרון העגול מוצגת תערוכת "בדיקת ראייה" שמזמינה את המבקרים למסע בעקבות חוש הראייה ומאפשרת להם לבדוק מקרוב איך ומה הם רואים באמצעות: מיקוד, צבע ומרחק.  מעבדת העיצוב מוקשת ל"תיקון המציאות" בראייה לעתיד. הקרנת סרטי קולנוע במציאות מדומה, אפליקציה אינטראקטיבית להתאמת משקפיים אישית מתוך האוסף של סמואל שנסרקו במיוחד.  התנסות חופשית ב"מיחדוש" משקפיים שבה המבקר מוזמן לעצב דגמים חדשים באמצעות פירוק והרכבה.

 

פעילויות מיוחדות סביב התערוכה ביניהם: סיור בתערוכה וסדנת עיצוב משקפיים לכל המשפחה, סיור בלשי בתערוכה, מפגש בנושא אספנות, מפגש בנושא המבט הקולנועי, מפגש "תעתועי ראייה" ומפגש בנושא עיצוב זהות.

 

התערוכה תהיה פתוחה עד 29 באפריל 2017 בכל ימות השבוע (יום ראשון סגור)