צלם: אידסה הנדלס, דובב שפתי ישנים, ביתן הלנה רובינשטיין לאמנות בת זמננו
האוצרת והאמנית אידסה הנדלס מציגה לראשונה בישראל תערוכה יוצרת דופן בביתן הלנה רובינשטיין
צלם: אידסה הנדלס, דובב שפתי ישנים, ביתן הלנה רובינשטיין לאמנות בת זמננו
כסא לילד 1875, בובת ילד מתכווננת וקופסה מיניאטורית לכובע
צלם: אידסה הנדלס, דובב שפתי ישנים, ביתן הלנה רובינשטיין לאמנות בת זמננו
ספסל משפחתי עם בובות מתכווננות בגדלים שונים
צלם: אידסה הנדלס, דובב שפתי ישנים, ביתן הלנה רובינשטיין לאמנות בת זמננו
בובת מודל בגודל אדם 1910, ראש קדוש 1840
צלם: אידסה הנדלס, דובב שפתי ישנים, ביתן הלנה רובינשטיין לאמנות בת זמננו
בובת מודל מתכווננת מאה 19
צלם: אידסה הנדלס, דובב שפתי ישנים, ביתן הלנה רובינשטיין לאמנות בת זמננו
בובת מודל על מעמד מיוחד 1800

מודל לחיקוי 

מאת: רונית סבירסקי

 

כל תיאור של התערוכה החדשה שנפתחה בביתן הלנה רובינשטיין בתל אביב יהיה ספויילר.  האוצרת והאמנית הקנדית אידסה הנדלס מציגה את "דובב שפתי ישנים".  שמה של התערוכה והצילום המייצג שנבחר לפרסם אותה אינם רומזים אפילו לא במעט על מה שמצפה לכם. פשוט לכו לחוות את המייצג יוצא הדופן הזה.

 

 תשע ספסלים לילדים  בעיצוב צ'רלס לימברט 1905   צילומים: אידסה הנדלס, ביתן הלנה רובינשטיין 

 

האוצרת היוצרת

אידסה הנדלס היא דמות צבעונית ומורכבת בחיצוניותה ובפנימיותה. היא בתם היחידה של זוג יהודים פולנים ניצולי שואה מאושוויץ. היא נולדה ב-1948 בעיר מרבורג בגרמניה וב-1951 עברה עם משפחתה לטורונטו שבקנדה שם גדלה והתחנכה. היא החלה את דרכה כבעלת גלריה ואוצרת ועם השנים פיתחה את נושא האספנות כחלק מהתפתחותה כאמנית בפני עצמה. להנדלס טביעת אצבע ייחודית בתחום האוצרות ותערוכותיה יוצאות הדופן מהוות מודל לחיקוי.

 

מודלים לציור

אוסף הבובות המתכווננות שהפך למיצג המיוחד נאסף במהלך 20 שנים על ידי הנדלס מאתרים שונים בעולם בעיקר מבתי סטודיו של אמנים שהשתמשו בהם כמודלים לציור. הבובות, בגדלים שונים ממיניאטורות עד מידות אדם טבעיות, רובן מן המאות ה-18 וה-19  וזוג נדיר מדרום גרמניה מ-1520. 

 

 זוג בובות נדיר מ-1520  

 

הבובות המתכווננות עשויות עץ מורכבות מחלקים פיזיים ממשיים, אצבעות עם מפרקים, מרפקים, צוואר מסתובב, ברכיים נעות, עיניים ופנים עם הבעות שונות. הנתונים האלה אפשרו להנדלס לצקת משמעות אל מיצג דומם. גם אם לא התכוונה אפשר למצוא בתערוכה דימויים שנלקחו במודע או שלא במודע מהביוגרפיה האישית שלה.

 

הכובענית והבובה

סימבוליות של משפחה, אלמנטים שקשורים בכובעים שמתקשרים לאמה שהייתה כובענית, חיים ומוות ומה שביניהם. הצופה יכול לחוש ברגעים מסוימים שהוא עצמו מהווה חלק מתוך המייצג. על קירות המפלס השני של התערוכה תלתה הנדלס מראות עקומות שרכשה מקרקס נודד והם משקפים את המוצגים ואת המבקרים בזוויות משונות ומשעשעות. פסנתר עתיק, דגם דבורה משיעור ביולוגיה, שולחנות עתיקים, ספסלי ישיבה שמזכירים כנסייה ופריטים קטנים שכל אחד מהם מקבל משמעות חדשה בהקשר ובמקום שבו הוצב.

 

 

הנדלס התאימה את המייצג במיוחד לחלל של ביתן הלנה רובינשטיין. העמדת המוצגים  מאפשרת ביקור בתערוכה של קבוצות קטנות בנות 25-20 איש בכל סיבוב כשהתיקים הגדולים מאופסנים בקבלה בתוך לוקרים. בכניסה לתערוכה מחלקים חוברת ובה הסבר קצר על כל מוצג. הפירוט מסביר מאין הגיע המוצג, באיזו שנה ייצרו אותו ותאורו הכללי.

 

המייצג פרוש על פני שלושה מפלסים כשבמפלס השני מלווה את הביקור פסקול מתוך "מחול הקייקווק של גוליווג", הפרק השישי מתוך הסוויטה "פינת הילדים" מאת המלחין הצרפתי קלוד דביסי.  זוהי הקלטה דיגיטלית של גלילי נגינה שהוקלטה עליהם נגינתו של דביסי עצמו ב-1912. בתערוכה, ההקלטה מתנגנת בסבב חוזר עם הפסקות של 10 שניות ביניהם.

 

התערוכה הוצגה לראשונה באנגליה וישראל היא המדינה השנייה שמארחת אותה. היא תוצג עד 24 באוקטובר 2016