מצפה רמון – הר גמל וטיילת אלברט

הדרך אל טיילת הנוף אלברט הקרויה על שם אלברט כ"ץ נמתחת בין מרכז המבקרים על שם אילן רמון לכיוון דרום מערב. בדרך חולפים על פני "מצפור-הציפור" שהיא מרפסת נוף פתוחה שמעוצבת בצורת מעוין ותלויה על שפת המצוק מול נופי המכתש

מצפור המרפסת    צילום: יעקב שקולניק  ארכיון הצילומים קק"ל

פיסול מדברי

מצפור המרפסת שהוקם על ידי קק"ל בנוי ממשטח עץ מחוזק בקונסטרוקציות פלדה עם סיכוך עץ המהווה מעין גג למרפסת מעקה פלדה בטיחותי. במבנה ישנן עבודות אבן המהווה חיפוי לקורות בטון יצוקות. למבקר תחושה שהוא תלוי בין שמיים וארץ. ממשיכים לאורך הטיילת וצופים בנוף, עוברים על פני פסלים סביבתיים מגושי אבן גדולים מעשה ידיו של האמן ישראל הדני. לאורך הדרך פזורים פסלים נוספים ויעלים מטיילים על שפת המצוק. צפונה משם, על שפת המכתש, ניצב פארק לפיסול מדברי. הפסלים עשויים בעיקר מאבני גיר שהובאו למקום ממחצבות חיפה וכן מאבני כורכר, גרניט ובטון, המשתלבים בנופיו המרהיבים של המכתש.

תצפית אל המכתש מחלונות מרכז המבקרים  צילום: רונית סבירסקי

ראשיתו של הפיסול על שפת מכתש רמון בסתיו 1962 בסימפוזיון בינלאומי לפיסול בהשתתפות 11 פסלים מהארץ ומחו"ל. רעיון הפיסול העכשווי לאורך שפת המצוק היה לתגבר את פסלי האבן הוותיקים יותר במתווי סלעים גיאומטריים חדשים. בסוף אוגוסט 1986 הוצבו עשרות סלעים של פסלים שונים. כל פסל בחר באבן שטח גולמית ויצר עבודות פיסול בהשראה מדברית באמצעות ציוד מכאני כבד ועיבוד ידני.

מרכז המבקרים צופה אל המכתש    צילום: רונית סבירסקי

גן הצלילים

בשנת 2004 שולבו בפארק יצירות נוספות בשם "גן הצלילים", בהן נעשה שימוש ברוח המדברית שעל שפת המצוק להפקת צלילים. הגן זכה בפרס המועצה לארץ ישראל יפה. בגן הפסלים של ניצן רפאלי ניתן לראות: חלון לציפור, ספינת דייגים, ספינת מדבר, ענן גשם ונבל מניפה. פסליו של רון בן יעקב כוללים שורת כלי גונג קטנים, שדרת פעמוני רוח, ספסל מדיטציה ונדנדות תופים.

גן הצלילים             צילום: רונית סבירסקי

מעובדי מחצבות לתיירות

היישוב מצפה רמון שוכן מעל המצוק הצפוני של המכתש. ראשיתו בשנת 1951 כמחנה לעובדי המחצבות במכתש רמון. בשנת 1953 הוקם גם מחנה לסוללי הכביש לאילת. בשנת 1956 נעשה מצפה רמון יישוב קבע קואופרטיבי, שהיה אמור להתבסס על הפקת מחצבים במכתש הסמוך. בשנות ה-60 הופנו ליישוב עולים חדשים מרומניה ומרוקו, אבל ענף המחצבים לא התפתח כמעט. עם פתיחת כביש הערבה לאילת בשנת 1964 החריפו הבעיות של היישוב, ובמשך שנים רבות הוא סבל מקשיים כלכליים ומתחלופה גבוהה של אוכלוסיה. בשנות ה-70 וה–80 של המאה הקודמת הוחל בפיתוח תיירות מדבר ביישוב, ובשנות ה-90 גדלה אוכלוסייתו כתוצאה מפיתוח התיירות וקליטת כ-2,000 עולים מחבר המדינות.

יעלים בטיילת אלברט    צילום: רונית סבירסקי

מצפה רמון מציע אתרי תיירות נוספים ביניהם: מרכז מבקרים, נופש מדברי, טיולי ג'יפים וגמלים, טיולי אופניים, בתי מלון ואכסניית נוער. כמו כן ביישוב מרכז מדעים העוסקים בחקר המכתש ומצפה כוכבים.

איך מגיעים: נכנסים אל העיר מצפון, מצד שמאל, חורשת עצים ובה חניון, ממשיכים ישר בכביש הראשי עוד כ-200 מטר ומגיעים לצומת משולט ימינה אל חי רמון. מחנים במגרש החניה.