דרך נוף יער ביריה - בין חצור לעמוקה

דרך הנוף המרכזית של יער ביריה במרום הגליל הוכשרה כבר לפני שנים רבות כשתחילתה הייתה לאורך 12 קילומטרים בקטע שהחל צפונית לצומת מחניים וסיומו מדרום למושב דלתון. קטע נוף נוסף של 5 קילומטרים השלים את הדרך שבין חצור לעמוקה ויצר דרך נוף סלולה עם נופים יפיפיים לאורך 17 קילומטרים

נסיעה לאורך דרך נוף המוקפת בסבך צמחייה ועצים יוצרת חוויה מיוחדת במינה. כזו היא דרך נוף יער ביריה הנמצאת בגליל העליון. בימי הקיץ הלוהטים עוטפת את המטיילים תחושת קרירות ואפלולית נעימה ובחורף נופים אלפינים ירוקים. תצפיות הנוף נעשות דרך "חורי ההצצה" שנפערים מדי פעם בין העצים או במצפים שהוכשרו במיוחד למטרה זו. אפשר לעצור את הרכב בכל פינה ולשלב טיול רגלי בנתיבים שמתאימים לכל המשפחה.

הצצה אל נופי הגליל העליון בינות העצים             צילום: רונית סבירסקי

20 אלף דונמים של יער נטוע

קטע השביל שהוכשר מתאים לנסיעת כל סוגי הרכב כשחלקו משולב בקטעי אספלט במקומות שבהם המעברים קשים, או שישנם מורדות תלולים וסיבובים חדים. 20 אלף דונמים של יער נטוע שרובו עצים מחטניים מקיף את הנוסעים מכל עבר, אורן ירושלים, אורן קפריסאי, ברושים ומעט חורש טבעי שניטעו ביד אדם בשנות ה-50. אחרי סופת שלגים קשה שפקדה את האזור בשנת 1992 והפילה כ-25% מעצי היער נשתלו מחדש עצים מסוגים שונים ביניהם ברושים, אורנים קנריים, ארזים וחורש טבעי ארץ ישראלי. השרפות שנגרמו ביער במלחמת לבנון השנייה יצרו קרחות ובהן נטעו עצי בוסתן ביניהם חרובים, זיתים, רימונים, תאנים ותותים בעיקר לאורך תוואי ערוצי הנחלים החוצים את האזור.

נטיעות של עצי ארז לבנוני           צילום: רונית סבירסקי

תצפיות ומצפורים

בקטע הנוף שמתחיל ליד השלט "בית בגליל" באזור עמוקה, העצים מסוככים על תוואי הדרך ויוצרים מעין מנהרה ירוקה כשמדי פעם נפתחים חלונות לנוף הגלילי שמקיף את היער. בנקודה שבה הדרך ממשיכה בשביל אספלט במורד ההר מומלץ לסטות לגיחה קצרה לכיוון מצפור ההנצחה על שם ליאורה נטלסון. תצפית נוף מגובה 700 מטרים לכנרת ורמת הגולן, חצור וראש פינה כשבמקום מצויה מפה המציינת את אתרי הנוף השונים. באתר ספסלי מנוחה, מתקן להדלקת מדורה ושולחנות פיקניק לאלה שרוצים להתחיל את המסלול בארוחת בוקר.

מצפור ליאורה נטלסון     צילום: רונית סבירסקי

עין נבוריה

חוזרים לנקודה שבה מתחברים שוב לדרך הנוף וב"מזלג" יורדים ימינה בדרך אספלט סלולה ליד השלט "עין מרגנית", נקודה שנקראת על ידי המקומיים "התאנה". במקום מצוי חניון גדול עם תשתית נגישה לנכים ושולחנות פיקניק. התאנה, שהפכה לסמלו של המקום, צומחת מעל מעיין שיבש. ביער ביריה ישנם מעיינות רבים שחרבו בשנים האחרונות בגלל חוסר בגשמים. היחידי שעוד נובע בזרזיף קטן הוא עין נבוריה. אפשר להשאיר את הרכב בחניון ולצאת לטיול רגיל במסלול שמסתיים בחצור. אפשר לעבור דרך שביל החלמוניות, לרדת לנחל מחניים ולפקוד את קברו של חוני המעגל. רבים פוקדים את הקבר ומבקשים שהשנה הזו נזכה לגשמי ברכה והמטיילים מוזמנים להצטרף לתפילה. דרך טורקית עתיקה מרוצפת אבן עוברת בסמוך לקבר ולאורכה פזורות גתות ומערות.

צפרדעים בעין נבוריה                       צילום: רונית סבירסקי

קברי צדיקים וכרמי זיתים

ממשיכים מבית בגליל לכיוון חצור כשבצד ימין של הדרך על מורדות ההר מצויים עיי המערות. אלה הן עשרות מערות מסתור וקבורה מן התקופה ההלניסטית ביניהם בית בד עתיק. מגיעים לחניון חצור הגלילית שיש בו מתקני שעשועים לילדים, שולחנות וספסלי עץ, מים זורמים ופינות מוצלות. עוקפים את החניון ומטפסים לכיוון קברו של חוני המעגל בשביל אספלט חדש. חולפים על פני קברי צדיקים נוספים, כרם זיתים ומעבר לו רואים את דרך האבנים הטורקית. מומלץ להמשיך לטייל לאורך דרך הנוף של יער ביריה לכיוון עין זיתים. בדרך ניתן לראות מצפור שנקרא "המצפור התלוי". זוהי מרפסת עץ מעוגלת ומוצלת שניתן לצפות ממנה בפנורמת נוף רחבה אל עבר החרמון, צפון עמק החולה, קרן נפתלי, משגב עם ובוואדי עובר ערוץ נחל דלתון. משם ממשיכים אל מצפור אבי ויגדר שהפך לאתר קמפינג מוצלח בקרב המטיילים בזכות שטח פניו המישורי.

קברי צדיקים לאורך תוואי הדרך                צילום: רונית סבירסקי

אלה אטלנטית על קברו של רבי טרפון בקדיתא      צילום: רונית סבירסקי

בית כנסת עתיק

עוברים על פני עין נבוריה. המעיין נובע מתוך מערה קטנה מוקפת במשטח סלע קירטוני לבן ובו נחצבו שקתות ששימשו להשקיית העדרים ולכביסת בגדים. מסביב למעיין שולבו טרסות ונטיעות של עצי בוסתן. משם ממשיכים אל בית הכנסת נבוריה, לצד הדרך שוכן כבשן סיד קדום ששימש לטיוח קירות הבתים ובורות המים. הכבשן שוחזר וקירותיו מתנשאים עד לגובה ארבעה מטרים. מגיעים לבית הכנסת נבוריה שנחשף בחפירות ארכיאולוגיות במרכזו של כפר קדום מימי בית ראשון ושני. בית הכנסת חרב ברעידת אדמה ונבנה מחדש בשנת 564. על התאריך המדויק מעידה כתובת עברית שעיטרה את משקוף הפתח המרכזי והיום היא מוצגת במוזיאון ישראל. בהמשך דרך הנוף חולפים על פני חורשת ארזים, מטעי בוטנים ופיסטוקים ומגיעים לעין גבר שבו חניון ומעיין שמימיו יבשו. היציאה מדרך הנוף באזור עין זיתים מתחברת לשביל האופניים שהוכשר במרום גליל. בכניסה ניצב שלט עם מפת המסלולים השונים ודרגות הקושי. אם אתם מצוידים באופני שטח צפויה לכם גם פעילות אתגרית וספורטיבית.